سحابی عنبیه در میان غبار

بیگ بنگ: کدام گل آبی در این میدان غبارآلود بین ستاره‌ای رشد می کند؟ سحابی عنبیه. رنگ آبی حیرت‌آور این سحابی در نتیجه انعکاس نور ستارۀ درخشان SAO 19158 از یک توده متراکم غبار ِ تیره ایجاد شده است.

IrisNebula Sguegliaنه تنها این ستاره خودش غالبأ آبی است، بلکه نور آبی ناشی از این ستاره در غبار نیز منعکس می شود – همان اثری که آسمان زمین را آبی می کند. بخشی از رنگ قهوهای غبار از درخشندگی نوری ناشی می شود – غباری که تابش فرابنفش را به نور قرمز تبدیل می کند. سحابی عنبیه که NGC 7023 نامیده می شود عمدتأ به دلیل شیوع غیرعادی هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAHs) مولکول‌های پیچیده‌ای که در حین سوختن آتش چوب بر روی زمین نیز آزاد می شوند، نیز مورد مطالعه قرار می گیرد. سحابی عنبیه که در این تصویر مشاهده می شود در فاصلۀ تقریبی ۱۳۰۰ سال نوری از زمین واقع شده و با یک تلسکوپ کوچک نیز در جهت صورت فلکی قیفاووس دیده می شود.

1. HOssEin گفت:

سلام آقا سمیر و همه بچه های زحمت کش سایت فوق العاده بیگ بنگ
    من یه سوال داشتم ممنون میشم راهنماییم کنید
    در مورد نظریه های دانشمندان ایرانی
    نظریه CPH جناب حسین جوادی چیشد؟ صرفا سرگرم کننده و توهمیه یا از اعتبار برخورداره بین جوامع فیزیک؟
    نظریه F دکتر کامران وفا به کجا رسید؟ اثبات و یا پیشرفت خاصی داشته؟ به جز مقالات سایت شما منبع ترجمه شده بیشتر و بازتری از مقالات ایشون در این رابطه وجود داره؟ از کجا میتونم این نظریه رو بیشتر مطالعه کنم؟

پیشاپیش سپاسگزارم