بیگ بنگ: کدام گل آبی در این میدان غبارآلود بین ستاره‌ای رشد می‌کند؟ سحابی زنبق. رنگ آبی حیرت‌آور این سحابی در نتیجه انعکاس نور ستارۀ درخشان SAO 19158 از یک توده متراکم غبار ِ تیره ایجاد شده است.

IrisNebula Sguegliaنه تنها این ستاره خودش غالبأ آبی است، بلکه نور آبی ناشی از این ستاره در غبار نیز منعکس می شود – همان اثری که آسمان زمین را آبی می کند. بخشی از رنگ قهوهای غبار از درخشندگی نوری ناشی می‌شود – غباری که تابش فرابنفش را به نور قرمز تبدیل می‌کند. سحابی زنبق که NGC 7023 نامیده می‌شود عمدتأ به دلیل شیوع غیرعادی هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAHs) مولکول‌های پیچیده‌ای که در حین سوختن آتش چوب بر روی زمین نیز آزاد می شوند، نیز مورد مطالعه قرار می گیرد. سحابی زنبق که در این تصویر مشاهده می‌کنید در فاصلۀ تقریبی 1300 سال نوری از زمین واقع شده و با یک تلسکوپ کوچک نیز در جهت صورت فلکی قیفاووس دیده می‌شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام آقا سمیر و همه بچه های زحمت کش سایت فوق العاده بیگ بنگ
    من یه سوال داشتم ممنون میشم راهنماییم کنید
    در مورد نظریه های دانشمندان ایرانی
    نظریه CPH جناب حسین جوادی چیشد؟ صرفا سرگرم کننده و توهمیه یا از اعتبار برخورداره بین جوامع فیزیک؟
    نظریه F دکتر کامران وفا به کجا رسید؟ اثبات و یا پیشرفت خاصی داشته؟ به جز مقالات سایت شما منبع ترجمه شده بیشتر و بازتری از مقالات ایشون در این رابطه وجود داره؟ از کجا میتونم این نظریه رو بیشتر مطالعه کنم؟

    پیشاپیش سپاسگزارم