سحابی مداد به رنگ قرمز و آبی

0
18

بیگ بنگ: این موج شوک فضای بین ستاره‌ای را با سرعت بیش از ۵۰۰ هزار کیلومتر در ساعت درو می کند. در نزدیکی بالای این کامپوزیت رنگی دقیق، رشته‌های باریک، درخشان و در هم بافته شده در واقع امواجی گسترده در یک ورقۀ کیهانی از گاز درخشان هستند که از لبه دیده می شوند.

PencilNebula Perezبخاطر شکل این موج شوک به آن سحابی مداد می گویند که NGC 2736 نیز نامیده می شود. سحابی مداد که ۸۱۵ سال نوری با زمین فاصله دارد، تقریبأ ۵ سال نوری طول و ۸۰۰ سال نوری عرض دارد، اما فقط بخش کوچکی از بقایای ابرنواختر ولا را نشان می دهد. بقایای ابرنواختر ولا خودش قطری به اندازۀ ۱۰۰ سال نوری دارد و در واقع ابری از یک ستاره است که حدود ۱۱ هزار سال پیش منفجر شد. در ابتدا، موج شوک با سرعت چند میلیون کیلومتر بر ساعت حرکت می کرد، اما سرعتش به شدت کاهش پیدا کرد و در پیرامون مادۀ میان ستاره‌ای شروع به جاروب کرد. در این عکس میدانی گسترده و باند باریک، رنگ‌های قرمز و آبی به ترتیب نور اتم‌های هیدروژن و اکسیژن را نشان می دهند.