سحابی مستطیل قرمز از نگاه هابل

بیگ بنگ: سحابی مستطیل قرمز با چنین ظاهر غیرعادی چگونه شکل گرفته است؟ در مرکز سحابی، یک منظومۀ ستاره‌ای دوتایی وجود دارد که نیروی سحابی را تامین می کند اما هنوز علت ِ رنگ‌هایش را توضیح نمی دهد.

شکل غیرعادی مستطیل قرمز احتمالا بخاطر لایه ضخیمی از گرد و غبار است که جریان کروی خروجی را به اشکال مخروطی تبدیل می کند. از آنجاییکه ما لبۀ این لایه گرد و غبار را می بینیم، لبه‌های مرزی اشکال مخروطی به نظر یک ایکس را تشکیل می داده‌اند. رگه‌های مجزا نیز نشان می دهند که جریان خروجی از کجا شروع می شود. هرچند، رنگ‌های غیرعادی این سحابی بخوبی شناخته نشده‌ و گمان می رود که بخشی از آن ناشی از مولکول‌های هیدروکربن باشد که در واقع عناصر سازندۀ حیات آلی می باشد. سحابی مستطیل قرمز در فاصله تقریبی ۲۳۰۰ سال نوری از زمین در سمت صورت فلکی تک شاخ واقع شده است. این سحابی در این عکس پردازش شده از تلسکوپ فضایی هابل با جزئیات نشان داده شده است. ظرف چند میلیون سال آینده، وقتی یکی از ستارگان مرکزی از سوخت هسته‌ای خالی می شود، سجابی مستطیل قرمز احتمالا به یک سحابی ستاره‌ای شکوفا تبدیل می شود.