بیگ بنگ: سحابی گل سرخ (NGC 2237) نه تنها یک ابر کیهانی از گاز و غبار است که به شکل یک گل دیده می شود، بله معروف‌ترین سحابی نیز هست.

JMD Rosette Rotatedدر لبۀ یک ابر مولکولی بزرگ در صورت فلکی تکشاخ در فاصله 5000 سال نوری، این گلبرگ‌های کیهانی در واقع پرورشگاه ستاره‌ای هستند. این شکل ِ متقارن دوست داشتنی با بادها و تابش ناشی از خوشۀ مرکزی ستارگان جوان و داغ نوع O ساخته شده است. ستارگان در این خوشۀ پرانرژی که NGC 2244 نامیده می شود فقط چند میلیون سال قدمت دارند، در حالیکه حفرۀ مرکزی در سحابی گل سرخ حدود 50 سال نوری قطر دارد. این سحابی با یک تلسکوپ کوچک به سمت صورت فلکی تکشاخ قابل مشاهده است. این تصویر تلسکوپی طبیعی از سحابی گل سرخ با استفاده از فیلترهای پهن باند و باریک باند ثبت شده، زیرا گاهی اوقات این گل‌های کیهانی به رنگ قرمز نیستند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. امشب چشمانم یک صحنه‌ی بسیار زیبا در آسمون شکار کرد!😍

    در حال تماشای ماه و ستارگان پر نور آسمون بودم که یه ستاره بسیار درخشان نظرم رو جلب کرد و مثل یک شبرنگ زیبا به رنگ‌های آبی و قرمز و سفید در می‌اومد و در یک آن با یه زاویه کمان به پایین سقوط کرد و در لحظه خاموش و محو شد!!!😍😍😍

    این رنگ عوض کردنش خیلی برام جالب و دیدنی بود و خیلی لذت بردم!!!😍😍😍

      1. آره!👍

        آخه مدت زیادی توی یه نقطه از آسمون قرار داشت و بعد بدون اینکه دنباله نوری داشته باشه به طرف پایین افتاد و توی یه نقطهٔ دیگه خاموش شد!

        اولش خوشحال بودم که مرگ یک ستاره رو دیدم!!😍 اما بعد که مطالب مربوط به تولد و مرگ 🌟 ها رو از این سایت خوب و درجه یک خوندم، قانع شدم که شهابی بیش نبوده!🤗