شکوه غبار ستاره‌ای

بیگ بنگ: این ترکیب‌بندی در غبار ستاره بیش از ۸ درجه از آسمان شمالی را در بر می گیرد. این چشم انداز موزاییکی در غرب خوشۀ ستاره‌ای پروین به سمت صورت فلکی برج حمل در منطقه‌البروج و صفحۀ کهکشان راه شیری قرار دارد.

در سمت راست این آسمان عمیق، ستارۀ اپسیلون بره به رنگ آبی به چشم می خورد؛ این ستاره با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است و تقریبأ ۳۳۰ سال نوری با زمین فاصله دارد. سحابی‌های غباریِ LBN762، LBN753 و LBN743 از سمت چپ تا راست این منطقه گسترده شده‌اند، اما تقریبأ هزار سال نوری دورتر از این ناحیه هستند. در این فاصلۀ برآورد شده، بوم کیهانی بیش از ۱۴۰ سال نوری وسعت دارد. در نزدیکی لبه یک ابر مولکولی بزرگ و تاریک، نور ستارگانی که به تازگی شکل گرفته‌اند و اجرام ستاره‌ای جوان یا پیش ستاره‌ها؛ را از دیدِ تلسکوپ‌ها پنهان می‌کنند. پیش ستاره‌ها که به دلیل گرانش خودشان دچار فروپاشی شده‌اند در اطراف هسته‌های متراکمِ نهفته در ابر مولکولی تشکیل می‌شوند.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: apod