نور، تاریکی و غبار

بیگ بنگ: این آسمان رنگی تقریبا به اندازۀ ۲ ماه کامل وسعت دارد و در میدان‌های ستاره‌ای غنی از سحابی در امتداد صفحۀ کهکشان راه شیری در صورت فلکی قیفاووس واقع شده است.

Sh CaveNebula Liamposدر نزدیکی لبۀ ابر مولکولی پرجرم در این منطقه یعنی در فاصلۀ ۲۴۰۰ سال نوری، منطقه نشری قرمز رنگ و درخشان شارپلس ۱۵۵ در سمت راست و پایین مرکز قرار دارد که سحابی غار نیز نامیده می شود. دیوارهای گازی درخشان غار کیهانی به وسعت تقریبی حدود ۱۰ سال نوری توسط نور فرابنفش ستارگان جوان و داغ در اطرافشان یونیزه می شوند. سحابی بازتابی آبی و غباری همانند vdB 155 در سمت چپ پایین، و ابرهای مبهم متراکم در غبار نیز در این بوم کیهانی می درخشند. پژوهش‌های نجومی نشانه‌های دراماتیک دیگری از تشکیل ستاره را آشکار کرده‌اند، از جمله رگۀ قرمز درخشان هربیگ-هارو ۱۶۸ ؛ در نزدیکی بالای مرکز در این عکس، انتشار جرم هربیگ-هارو توسط جت‌های پرانرژی یک ستارۀ تازه متولد شده، ایجاد شده‌اند.