27 فروردین 1403 0

یک توضیح جدید برای تنش هابل

بیگ بنگ: کیهان در حال انبساط است. سرعت این انبساط توسط ثابت هابل-لومتر توصیف شده است. اما در مورد بزرگی این ثابت اختلاف نظر وجود دارد: روش‌های اندازه‌گیری مختلف، مقادیر متناقضی ارائه می‌دهند.

22 فروردین 1403 0

کاشف بوزون هیگز درگذشت

بیگ بنگ: دانشگاه ادینبورگ روز سه شنبه اعلام کرد «پیتر هیگز»، فیزیکدانی که نظریه‌اش علم را تغییر داد و نیم قرن بعد با اثبات آن برنده جایزه نوبل شد، در سن 94 سالگی درگذشت.

19 فروردین 1403 0

کشف بزرگترین ابرخوشه کیهان

بیگ بنگ: ستاره‌شناسان عظیم‌ترین ابرخوشه‌ کهکشانی را کشف کردند. ابرخوشه کهکشانی تازه کشف ‌شده ایناستو(Einasto) نام دارد و وسعت آن ۳۶۰ میلیون سال نوری است. ابرخوشه ایناستو خانه ۲۶ کوادریلیون ستاره است.

18 فروردین 1403 0

راز قدیمی‌ترین ستاره جهان چیست؟

بیگ بنگ: در میان ستارگان بی‌شماری که در گستره‌ فضا می‌درخشند، برخی آنقدر پیر هستند که طلوع جهان را تجربه کرده‌اند. در فاصله‌ی ۱۹۰ سال نوری از زمین، ستاره‌ای وجود دارد که براساس تمام مشاهدات، از جهان ۱۳٫۸ میلیارد ساله سن بیشتری دارد؛ اما چگونه چنین چیزی امکان‌پذیر است؟

15 فروردین 1403 4

دانشمندان زبان گیاهان را ترجمه کردند

بیگ بنگ: سال‌های سال از کشف این موضوع که گیاهان می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند می‌گذرد؛ اما تا به امروز نحوه این ارتباط یک راز باقی مانده بود و حال امروز تیمی متشکل از محققان ژاپنی از این راز طبیعت پرده برداشتند.