مجله الکترونیکی شماره ۱۲ – بهمن ۱۳۹۳

2
249

بیگ بنگ: درود به دوستان و همراهان همیشگی مجله علمی، نجومی بیگ بنگ. با افتخار مجله شمارۀ ۱۲ بیگ بنگ را تقدیم شما می کنیم. موضوع ویژه این شماره را به نظریه ی آشوب و اثر پروانه ای اختصاص دادیم. آیا به واقع ممکن است که تمامی رویدادهای جهان با یکدیگر در ارتباط باشند، مثلا آیا افتادن برگی از یک درخت چنار در یکی از کوچه های تهران می تواند منجر به وقوع رویدادی در آن سوی جهان شود. یا بال زدن یک پروانه در دهکده ای در ژاپن ممکن است سبب وقوع طوفان عظیمی در آمریکا شود؟ بله ، پاسخ همه این پرسش های حیرت انگیز مثبت است و علت آن هم پدیده ای است که ریاضیدانان و فیزیکدانها نام آن را « اثر پروانه ای » در سیستم‌های آشوب‌ناک گذاشته اند.

cover1در این شماره همچنین مطالب متنوع علمی و نجومی از قبیل: چین بدنبال استخراج هلیوم ۳ از ماه، ضخامت ۱۰۳ بار کاغذ تا شده برابر با قطر کیهان است، کشف ستارگان خون آشام، تهیه نقشه سه بعدی از کیهان، کشف قورباغه‌ عجیبی که زنده زا است، کوسه ها نابغه های ریاضی هستند، نقش میکروب ها در طول عمر انسان، راه هایی برای کشف سیارات بیگانه، زمین تاب چیست و بسیاری مطالب جالب و علمی را تقدیم دوستاران علم کردیم. با ما همراه باشید.

لینک خرید مجله