بیگ بنگ: “جیم الخلیلی” فیزیکدان هسته‌ای فارغ التحصیل از دانشگاه پورتسموث، عضو انجمن سلطنتی، دارای کرسی برجسته در دانشگاه ساری(Surrey)، رئیس کنونی انجمن علمی بریتانیا و پای ثابت برنامه‌های علمی رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی در مورد نگرانی‌های امروز دنیای علم نظیر تولید انرژی پاک، تغییرات اقلیم، مقاومت باکتریایی و رعایت اخلاق در آزمایشات علمی سخن گفت.

wsproductivity landscapeبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، “جیم الخلیلی” رئیس انجمن علمی بریتانیا در مصاحبه‌ای با وایرد(wired) درباره مسائل روز دنیای علم و چالش‌هایی که دانشمندان با آن روبرو هستند، صحبت کرده است و با توجه به تخصصش در حوزه انرژی هسته‌ای ابتدا به صحبت درباره تولید انرژی پاک و کمک گرفتن از انرژی هسته‌ای برای این منظور سخن گفته است.

هنگامی که خورشید در آسمان نیست و یا هوا ابری است، از طرفی باد هم نمی‌وزد، آن وقت در آن منطقه چگونه می‌توان انرژی پاک تولید کرد؟ “جیم الخلیلی” فیزیکدان دانشگاه پورتسموث یک پاسخ ساده به این پرسش می‌دهد: قدرت هسته‌ای. وی می‌گوید: با توجه به جدی بودن بحران تغییرات اقلیمی، انرژی هسته‌ای هنوز هم نقش مهمی می‌تواند ایفا کند.

الخلیلی که در عراق رشد کرده و در دانشگاه پورتسموث تحصیل کرده، یک فیزیکدان نظری، عضو انجمن سلطنتی و رئیس کنونی انجمن علمی بریتانیا است. او دارای کرسی برجسته در دانشگاه ساری انگلیس است و در برنامه‌های علمی در تلویزیون و رادیوی بی‌بی‌سی به ویژه برنامه “The Life Scientific” حضوری پررنگ و مستمر دارد. وی اخیراً اولین رمان علمی-تخیلی خود موسوم به “سان‌فال”(Sunfall) را نوشته است.

الخلیلی در مورد تغییرات اقلیمی می‌گوید: بیشترین نگرانی من این است که کشورهای سراسر جهان هنوز از نیروگاه‌های زغال‌سنگ استفاده می‌کنند. این کار باید متوقف شود. تغییر اقلیم در حال حاضر یک معضل جدی است. از آنجا که من یک فیزیکدان هسته‌ای هستم، علاقه‌مند هستم با کمک انرژی هسته‌ای به تولید انرژی کم کربن کمک کنم.

وی گفت: من درک می‌کنم که چرا مردم در مورد این منبع انرژی و اقتصاد آن نگران هستند، اما تغییرات اقلیمی می‌تواند دلیل توجیه کننده خوبی باشد و همه این نگرانی‌ها را از بین ببرد. اکنون ناگزیر به گفتن این هستیم که در صورت در دسترس نبودن آفتاب و وزش باد، هنوز به انرژی هسته‌ای نیاز داریم و تا زمانی که فناوری‌های جدید ذخیره‌سازی انرژی را توسعه ندهیم، به همه کمک‌هایی که می‌توانیم برای کاهش انتشار کربن داشته باشیم، نیاز داریم.

وی در مورد افزایش روزافزون مقاومت باکتریایی در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها گفت: ما باید فشار بیشتری بر داروسازهای بزرگ بگذاریم تا هزینه توسعه داروها و واکسن‌های جدید را پایین بیاورند. در حال حاضر به نظر می‌رسد که آنها انگیزه کافی برای این کار را ندارند و شاید این موضوع با توجه به هزینه ۲.۶ میلیارد دلاری توسعه یک داروی جدید که یک دهه یا بیشتر هم طول می‌کشد تا در دسترس عموم قرار بگیرد، قابل درک باشد.

bacteria bobالخلیلی می‌گوید باید روی رویکردهای جدید سریع الوصول کار کنیم، زیرا باکتری‌ها به سرعت خود را برای مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌های جدید تغییر می‌دهند. سرعت تکامل باکتری‌ها از تحویل داروهای جدید پیشی گرفته است و داروسازان بزرگ باید داروهای جدید را سریع‌تر و ارزان‌تر عرضه کنند.

الخلیلی در باب رعایت اخلاقیات در علم می‌گوید: با توجه به پیشرفت فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی و فناوری ویرایش ژن موسوم به “کریسپر”(CRISPR) و اعمال این فناوری روی جنین‌ها، باید بر رعایت اصول اخلاقی و انسانی در آزمایش این گونه فناوری‌ها تاکید داشت.

EVENT new xوی افزود: پذیرش عمومی، درک، گفتگو و نیاز به رعایت اخلاق و مقررات، باید گسترش یابد و با واقعیت سازگار شود. این دانشمند هسته‌ای گفت: در مورد هوش مصنوعی نیز نگرانی‌هایی وجود دارد. به هر حال هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است و ما چه آن را دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم، فکر نمی‌کنم هنوز جامعه آمادگی پذیرش کامل آن را داشته باشد. عموم مردم حق دارند نگران باشند که هوش مصنوعی شغل‌شان را تصاحب نکند و یا اینکه دستیارهای صوتی هوشمند تا چه میزان حریم خصوصی آنها را نقض می‌کنند، اما نباید اجازه داد تصور مردم از هوش مصنوعی به سمت ربات‌های آشوبگر و ماشین آلات مخرب سوق پیدا کند.

aaaaadالخلیلی در مورد نیاز به رعایت تنوع جنسیتی و نژادی در کارهای علمی  نیز صحبت کرد و گفت که سعی دارد در پروژه‌های علمی خود همیشه از لحاظ جنسیت و نژاد، نگاه برابری داشته باشد و از زنان و مردان از اقوام مختلف به صورت برابر در پروژه‌ها استفاده کند.

الخلیلی همچنین اظهار نگرانی کرد که هنوز بسیاری از مردم نمی‌دانند اطلاعات قابل اعتماد را از کجا پیدا کنند و اخبار جعلی را تشخیص دهند. در زمانه‌ای که رسانه‌های اجتماعی تئوری‌های توطئه را تقویت می‌کنند و اخبار جعلی را به سرعت پخش می‌کنند و از علم برای توجیه استفاده می‌کنند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: wired.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. بنده شدیدا مخالفم چون دی اکسید کربن رو خود طبیعت میتونه تمیز کنه و حتی انرژی زمین گرمایی هم میتونه مقداری انرژی رو تامین کنه یا مثلا تامین انرژی از امواج دریا و خیلی خیلی راه‌های پاک دیگری هم هست ولی تفاله های هسته ای شاید تا روزی که زمین نابود بشه هنوزم تشعشعات هسته‌ای دارند. مقالاتی درباره‌ی کسب انرژی خورشیدی توسط ماهواره‌ها و ایستگاه‌های فضایی و ارسال اون به سطح زمین و… مطالعه کرده بودم و میدونم همشون ایده‌ست ولی تا روزی که زمین انقدر نابود بشه که نه خورشید نه باد داشته باشه وقت هست که راه پاک تری از انرژی هسته ای بوجود بیاد.

    1. دوست گرامی قطعا انرژی هسته‌ای مخاطرات خودش را دارد اما موضوع اینجاست که بشر تنها و تنها بیست سال برای کنترل سطح دی اکسید کربن زمین وقت دارد وگرنه زمین وارد شرایط غیر قابل بازگشت تشدید گرمایی خواهد شد که این می‌تواند به طور مطلق حیات را روی زمین به خطر بیندازد. نسل چهارم راکتورهای هسته‌ای فوق العاده پیشرفته‌ هستند و ضریب اطمینان قابل قبولی دارند. فراموش نکنیم در دو قرنی که از انقلاب صنعتی می‌گذرد و بویژه در پنجاه سال اخیر ما با سریعترین انقراض تاریخ زمین شناسی مواجهه بوده‌ایم که در طی حدود یک قرن بیش از شصت درصد کل گونه‌های طبیعت برای همیشه نابود شده‌اند. موضوع مهم اینجاست که ما بزودی با شرایط غیر قابل برگشت و غیر قابل تحمل برای زمین رویارو خواهیم شد. در ضمن از تشعشعات هسته‌ای ابدی ناشی از سوخت هسته‌ای گفتید. خب خیلی جاهای زمین هم هستند که به طور طبیعی در آن این تشعشعات وجود دارد و مواد پرتوزای بسیار خطرناک در انواع سنگ‌های معدنی طبیعی زمین هم یافت می‌شوند و گاهی مواد بسیار خطرناک مانند سرب یا آرسنیک هم حتی در آب‌های زیر زمینی یافت می‌شوند و این خیلی چیز عجیبی نیست. بله انرژی هسته‌ای ایده‌آل نیست اما موضوع اینست که در این مدت کوتاه هیچ راه دیگری نداریم.