بیگ بنگ: فیزیکدانان در ژاپن، با تنگ کردن حلقه‌های روبان، رفتارهای متنوعی را مشاهده کرده‌اند. این نتایج می‌تواند چگونگی پدیده‌های زیستی مانند برهمکنش پروتئین‌ها با DNA و صعود پیچک‌ها را توضیح دهد.

pw-2016-11-11-chen-ribbonsبه گزارش بیگ بنگ به نقل از انجمن فیزیک ایران، هیروفومی وادا فیزیکدان دانشگاه ریتسومیکان می‌گوید: «شکل روبان بسیار متداول است». پدیده‌های روبان‌شکل در باکتری‌های مارپیچ، پروتئین‌‌ها و نانوموادها دیده می‌شود. «برای مطالعه بسیاری از مسایل زیستی، باید ویژگی‌های اساسی مواد روبان‌شکل را بشناسیم.» آزمایش وادا و همکارانش سر راست بود: یک گره در روبان بزنید، دو سر روبان را بگیرید و حلقه را بکشید و ببینید چه می‌شود. «ابتدا فکر می‌کردیم که حتما کسی این را کرده است. باید کسی این کار را قبلا انجام داده باشد.»

رفتار غیرشهودی

اگرچه روبان ساده به نظر می‌رسد، رفتار آن بسیار پیچیده‌تر از یک سیم یک‌ بعدی است. جولین شاپن که در این پژوهش‌ نقشی نداشته ضمن بیان نکته ادامه می‌دهد که بر خلاف سیم، روبان یک بعد اضافی یعنی پهنا دارد. خم کردن روبان مانند سیم ساده است اما خم کردن روبان در امتداد این بعد اضافی دشوار است. شاپن می‌گوید این قید اضافی در هندسه روبان، منجر به رفتاری پیچیده و غیرشهودی می‌شود.

پژوهشگران دریافته‌اند که بسته به پیکربندی اولیه حلقه، کشیدن آن باعث سه شکل متمایز هندسی می‌شود. حلقه می‌تواند کوچک شود تا یه «گره» تشکیل بشود. در این صورت روبان چروکیده می‌شود. ‌به‌ علاوه، حلقه می‌تواند دو نوع شکل تابیده ایجاد کند: «پیچوار» و «بیرون‌ زده» که هیچ‌کدام روبان را چروکیده نمی‌کند. با انجام هزاران باره آزمایش‌ها با هزاران روبان‌ کاغذی، آنها دریافته‌اند که شرایط هندسی منجر به این سه شکل گوناگون می‌شود. همچنین، پژوهشگران کشف کرده‌اند رفتار حلقه تنها به هندسه روبان و نه جنس آن‌ بستگی دارد. وادا می‌گوید: «هرچند هنوز مطمئن نیستیم که این ویژگی عمومی باشد.»

graphic-7-mediumمدل‌های بزرگ

این روبان‌های ماکروسکوپی، مدلی بزرگ و عملی برای مطالعه روبان‌های میکروسکوپی هستند. اگرچه روبان‌های کاغذی بسیار بزرگتر از ساختارهای درون باکتری‌ها یا نانوساختارها هستند، کنترل‌ و دستکاری آنها ساده‌تر است. شاپن می‌گوید: «با این نوع آزمایش ماکروسکوپی، می‌توانید تقریبا همه‌ چیز را به سادگی اندازه‌گیری کنید».

به‌علاوه، وادا می‌گوید که کاغذ ارزان است. «همچنین برای همه و نه تنها دانشمندان جذاب است». وادا تعدادی از اسباب‌ بازی‌های کاغذی را در دفترش نگاه می‌دارد، مثل یک کاغذ رنگین‌ کمانی مارپیچی که از سقف اتاقش آویزان است. قدم بعدی گروه این است که آزمایش را با مواد مختلف تکرار کند تا اثرات کشسانی را بر هندسه حلقه دریابند. پژوهشگران مشغول انجام آزمایش‌هایی مشابه با نوار لاستیکی هستند. جزئیات بیشتر این آزمایش در Physical Review Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: Loops of ribbon inspire physicists

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.