بیگ بنگ: رنگ بازتابی از نور است که به شکل‌های متفاوتی در می‌آید. شما اشیاء را با رنگ‌های مختلفی مشاهده می‌کنید، چون چشمان شما حساس به طیف مرئی است.

photoواقعيت، این است رنگ به آن شکلی که تصور می‌کنیم وجود ندارد! رنگ مربوط به درک حسی ما از جهان است. رنگ بازتابی از نور است که به شکل‌های متفاوتی در می‌آید و این بازتاب مجموعه وسیعی را شامل می‌شود. اگر یک ناحیه باریک از طول‌ موج‌های نور مرئی توسط ماده جذب شود رنگ به وجود می‌آید. مغز ما چطور نور مرئی را می‌بیند؟(ویدئوی زیر را تماشا کنید)


طبق تعریف، رنگ طیف قابل مشاهده امواج نور است. یک جسم سیاه تمام رنگ‌های طیف را جذب می‌کند و باعث می‌شود “سیاه” فاقد هر رنگ باشد. از طرف دیگر ، “سفید” مخلوطی از همه رنگ‌ها است و شامل تمام طول موج‌های نور مرئی است.
رنگ یکی از خاصیت‌های نور است. ادراک رنگ، نتیجه نور تابیده‌ شده، تغییرات در آن، ویژگی‌های جذب‌کنندگی، انعکاسی و انتقالی سطح، رابطه سطح با رنگ‌های اطراف آن و ویژگی‌های چشم است.

photoمثلا بیشتر مردم تصور می‌کنند که خورشید زرد است، اما این فقط به علت جو زمین است که خورشید برای ما زرد رنگ به نظر می‌رسد. با عبور پرتوهای خورشید از هوا، آنها پراکنده شده و به رنگ‌های مختلفی تجزیه می‌شوند، همانند عبور نور از یک منشور.

photoطول موج‌های کوتاه‌تر که رنگ‌های سبز، آبی و بنفش را تشکیل می‌دهند بیشتر پراکنده شده و آسمان آبی را ایجاد می‌کنند. طول موج‌های باقی مانده‌ی زرد، نارنجی و قرمز به طور مستقیم حرکت می‌کنند بدون اینکه چندان پراکنده شوند. هرچه بیشتر نور خورشید از جو عبور کند، خورشید قرمزتر به نظر می‌رسد.

به لحاظ فنی می‌توان گفت که نور خورشید در طول موج سبز قوی‌ترین است، اما ما بخش سبز طیف را به خوبی درک (برداشت) نمی‌کنیم. با هر هدف و منظوری می‌توانیم بگوییم که خورشید «سفید» است.

photoاگر از یک فیلتر خورشیدی یا عینک مخصوص کسوف برای رصد خورشید استفاده کرده باشید، مشاهده کرده‌‌اید که خورشید به رنگ نارنجی یا شاید به رنگ‌های دیگر به نظر می‌رسد. این فقط یک فیلتر رنگی است، نه رنگ واقعی خورشید. همچنین، تصاویر رنگی خورشید که توسط ناسا و آژانس‌های فضایی دیگر گرفته شده به کمک فیلتر و پردازش‌های دیگر، رنگی شده‌اند. دلایل علمی گوناگونی برای انجام این کار وجود دارد – مثلا این کار کمک می‌کند تا مشاهدۀ ویژگی‌ها راحت‌تر شود. (مثلا تصاویر پرتو ایکس خورشید اغلب به رنگ سبز نمایش داده می‌شوند)

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: spacecentre.nz , insh.world

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. بسیار عالی، اما یه سوالی تو ذهنم خلق شده،که اگه تو دنیای واقعی رنگ وجود نداره پس چرا چشممون یه قسمت خاص برای رنگ سازی داره که به اصطلاح مربوط به یه سری پگمنت اند،….. پس اون چی داره میسازه ؟