بیگ بنگ: با پیشرفت روز افزون تسلیحات، پیشرفت سیستم های دفاعی نیز لازم است. غول صنایع هوا فضا و دفاعی، بوئینگ در نظر دارد تا با ایجاد سیستمی مشابه با میدان نیرو (force field) از خودروهای نظامی در برابر امواج ضربه ای حاصل از انفجار موشکها و سایر اقلام انفجاری محافظت کند.

0245d557-2ed1-4d10-ab17-614b1e9f1f84-1427385886258به گزارش بیگ بنگ، بوئینگ، سیستمی شامل ترکیبی از لیزرها، الکتریسیته و میکروموج که بسرعت دمای هوای میان خودرو و انفجار را بالا می برد را پیشنهاد کرده است. این گرما با ایجاد سپری پلاسمایی (Plasma shield) که غلیظتر از هوای اطراف بوده و قادر به انحراف یا جذب انرژی امواج ضربه ای وارده است، عمل می کند. برخلاف میادین نیروی غیر قابل نفوذ فیلمهای علمی تخیلی، از صدمات مستقیم یا ترکشهای احتمالی جلوگیری نکرده و تنها کاربرد آن در حفاظت از خودروهای نفربر یا مکانهای نیازمند محافظت چون بیمارستانها در برابر آثار ثانوی انفجارات نزدیک می باشد.

این سیستم که بر اهداف بالقوه اینچنینی سوار می شود، دارای سنسورهایی با توان تشخیص سرعت و شکل تهدید وارده بوده و اندازه و نیروی انفجار حاصله را تعیین می کند. سنسورها و کامپیوترهای بکار رفته همچنین زمان و جهت رسیدن موج ضربه ای به هدف را محاسبه نموده و میدان نیروی تشکیل شده تنها ناحیه خاصی از فضا را پوشش می دهد. با تعیین زمان مورد نظر، تنها نیاز است گرما توسط سیستم ایجاد شود تا ‘میانجی گذرا’ (transient medium) با ایجاد حائلی، تراکم انرژی را کاهش دهد.

ایوان اکِرمن (Evan Ackerman) می گوید: “نظر کلی آنست که با استفاده از یک قوس الکترومغناطیسی (Electromagnetic arc)، در حداقل زمان یک محیط میانجی را در هوا ایجاد کرد که بکمک مقدار عظیم انرژی، هوا را باندازه پلاسما گرم می کند.” پلاسما که بسیار داغتر از هوای اطراف است، با چگالی و ترکیبی متفاوت، قادر به انحراف، انعکاس یا جذب انرژی ورودی است. ایده های ابتدایی از سوی بوئینگ ارائه شده اند و انتظار برای ارائه نمونه های اولیه دیری نخواهد پایید.

ترجمه: حامد احدی / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: IEEE Spectrum

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.