بیگ بنگ: آرایشی از اتمها در آزمایشگاه استنفورد تبدیل به سردترین دمای روی زمین شده است، این گروه از اتمها دمایی در حدود 50 تریلیونم کلوین دارند، این دما در حدود یک دهم رکورد قبلی است.

ag_kasevichlensing_imageبه گفته ی محققان دمای یک نمونه بستگی به این دارد که اجزای تشکیل دهنده آن نسبت به یکدیگر با چه سرعتی حرکت می کنند. مارک کاسویچ فیزیکدان کوانتوم و گروه او آزمایش خود را با گاز سردی که از حدود 100 هزار اتم روبیدیم تشکیل شده و محکم در جای خود قرار گرفته اند، آغاز کردند. در طی چند ثانیه اتمها از یکدیگر جدا می شوند چرا که برخی از اتمها سریعتر از بقیه حرکت می کنند. اما در ادامه گروه کاسویچ نمونه را به وسیله لیزری که جلوی حرکت را می گیرد، برافروخت. با درنوردیده شدن یک اتم به گونه ای که سریعتر حرکت کند، مجموعه اتمها شتابی منفی و کاهنده سرعت را دریافت نمودند.

بدین ترتیب حرکت همه اتمها آهسته تر شد و به صورت خزشی درآمد؛ اتم های فوق سرد می توانند به افزایش حساسیت تداخل سنجها منجر شوند، تداخل سنجها ابزارهایی برای اندازه گیری جاذبه و آزمایش محدودیتهای نظریه ی کوانتوم می باشند. کاسویچ امیدوار است که با بهبود این تکنیک و سرمایش گازهای اتمی بتواند به دمای یک کوادریلیونم کلوین برسد. پژوهشگران نتایج مربوط به رکورد جدید ِ کمترین دما را در مجله Physical Review Letters منتشر کرده اند.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: sciencenews

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.