بیگ بنگ: ماهنامه علمی و پژوهشی فوربس نوشت: زهرا حقانی، محقق ۲۷ ساله ایرانی که دانشنامه دکتری خود را در مطالعات نیروی گرانش زمین و اختر شناسی از دانشگاه شهید بهشتی در تهران دریافت کرد و در حال حاضر در دانشکده فیزیک دانشگاه دامغان مشغول فعالیت است، شاید اینشتین بعدی باشد.

شاید اینشتین بعدی یک زن ایرانی باشد
شاید اینشتین بعدی یک زن ایرانی باشد

به گزارش بیگ بنگ، خیلی سخت است که کسی اینشتین را دوست نداشته یا به کارهای تحقیقاتی او در فیزیک و کیهان شناسی علاقه نداشته باشد، زیرا او نابغه‌ای بود که تمامی پیشگویی‌های علمی‌اش به ‌اندازه‌ای خنده‌دار دقیق بودند که امکان اثبات آنها تا سالها پس از مرگش به وجود نیامد. يكي از نمونه‌هاي پيشگويي‌هاي دقيق اینشتین به سال 1916 بازمي‌ گردد، وي در آن سال اين نظريه را مطرح كرد كه يك تپ اختر مي‌تواند كوتوله سفيدي كه در مدارش در حركت است را با سرعت هفت ميليمتر در روز به سوي خود جذب كند. در آن زمان هيچ راهي براي اثبات اين نظريه وجود نداشت، اما اين نظريه بخشي از نظريه نسبيت عمومي او به شمار مي‌رود.

سپس در سال 2003 دانشمندان يك سيستم تپ اختری دوگانه را كشف كردند كه جرم يكي از آنها در حدود جرم خورشيد بود اما بزرگي آن تنها 19 كيلومتر بود و جرم ديگر يك كوتوله سفيد بود. ستاره نوتروني كوچك با سرعتي برابر 25 دور بر ثانيه مي‌چرخيد و كوتوله سفيد هر دوثانيه يك بار به دور خود مي‌چرخيد در حالي كه هر 2.5 ساعت به دور ستاره نوتروني چرخ مي‌زد، درست مشابه آنچه اينشتين پيش‌بيني كرده بود. همچنين اين دو جرم با سرعت هفت ميليمتر در روز به هم نزديكتر مي‌شدند.

گرانش این خوشه باعث شده که فوتون های (ذرات نور) در حال عبور خم شوند؛ پدیده ای که ۱۰۰ سال پیش توسط آلبرت اینشتین پیش بینی شده بود.
گرانش این خوشه باعث شده که فوتون های (ذرات نور) در حال عبور خم شوند؛ پدیده ای که ۱۰۰ سال پیش توسط آلبرت اینشتین پیش بینی شده بود.

تلسكوپ هابل نيز به تازگي تصويري از ستاره‌اي در حال انفجار را به ثبت رسانده كه نور آن توسط گروهي از كهكشان‌ها دچار تحريف شده‌ است. تصوير نهايي هابل صليب اينشتين را نمايش مي‌داد، كه در آن چهار نقطه نور ناشي از يك ابرنواختر واحد ديده مي‌شود كه هر يك از يك نقطه مشترك آغاز شده‌اند اما سفر آنها به سوي هابل تحت تاثير وجود ماده تاريك قرار گرفته‌ است.

زهرا حقانی- محقق ایرانی
زهرا حقانی- محقق ایرانی

اکنون موتور جستجوی «اسپارو» در حال تحقیق و تهیه گزارشی از اسامی دانشمندان و پژوهشگرانی از سراسر دنیاست که در رابطه با اینشتین به تحقیق می پردازند و « زهرا حقانی» یکی از دانشمندانی است که توجه این شرکت را به خود جلب کرده تا نظریات و بررسی های او مورد توجه قرار گیرد.

مدیران و کارکنان این شرکت روزانه بییش از ۱۰ هزار منبع را بررسی می کنند و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار سند را از جمله مقالات مکتوب و تصاویر ویدئویی در بانک اطلاعاتی خود ذخیره می کنند. شرکت اسپارو از طریق مشارکت با کتابخانه بریتانیا، به تمام منابع آن که به دهه ۱۸۹۰ میلادی باز می گردد، دسترسی دارد و قادر است درباره کارهای اینشتن پژوهش کند و افرادی را شناسایی کند که مقاله هایی مشابه آنچه او در ۱۰۰ سال پیش، روی کاغذ آورده بود، نوشته اند. اسپارو به غیر از زهرا حقانی نام چهار نفر ديگر را نيز به عنوان اينشتين‌هاي بالقوه آينده منتشر كرده‌است: نيكودم پپلاوسكي از آمريكا، هاژيمه سوتاني از ژاپن، شينجي سوجيكاوا از ژاپن و برايان پيتز از بريتانيا.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: forbes

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. سلام
    خبر بسیار خوشحال کننده ای بود.

    در قسمت sharing وایبر و لاین هم اضافه کنین.
    تشکر.

  2. حیف که خیلی از ما ایرانیا از مغزای خودمون استفاده نمیکنیم میگین نه یه سر برین تو شبکه های اجتماعی ببینید در مورد هر مطلب چه قدر جوک ساخته میشه پس این نشون دهنده هوش بالای ایرانیاست…