بیگ بنگ: فیزیکدانان موفق به کشف نوعی شبه‌بلور در تکه‌ شهاب‌سنگی در روسیه شدند و این سومین باری است که چنین ماده‌ای در طبیعت کشف شده‌ است.

quasicrystal-dec_1024براساس گزارش ديسكاوري،‌ اين شبه بلور كه از فضا به زمين آمده‌است تنها به دليل كمياب‌بودنشان شگفت‌انگيز نيستند، ساختار اتمي آنها به اندازه‌اي عجيب و غريب است كه براي چندين دهه وجود آنها غيرممكن تصور مي‌شد و اولين دانشمندي كه آن را كشف كرد، شغلش را در ازاي اين كشف از دست داد. اين گونه جديد شبه بلور توسط گروهي از دانشمندان دانشگاه فلورانس ايتاليا كشف شده‌ است.

اين دانشمندان در حال بررسي ذرات كوچك شهاب‌ سنگي بودند كه 5 سال پيش در منطقه خاتيركاي روسيه به زمين برخورد كرده‌ بود و تكه‌اي از اين شبه‌بلور به بزرگي چند ميكرومتر درون آنها كشف كردند. اين سومين باري است كه چنين شبه‌ بلوري درون ذرات اين شهاب‌ سنگ كشف مي‌شود و نشان مي‌دهد نمونه‌هاي بيشتري از اين ماده با تركيباتي عجيب‌تر در فضا وجود دارند. شبه بلورها از ساختار اتمي منحصر‌ به‌ فردي برخوردارند كه ويژگي‌هاي متقارن بلورها و آشفتگي يك جسم جامد نامتقارن را همزمان در خود دارند.

quasi-structureبلورهاي عادي مانند دانه‌هاي برف،‌الماس، و دانه‌هاي نمك از ذراتي تشكيل شده‌اند كه با تقارني تقريبا كامل در كنار يكديگر چيده شده‌اند. اين نوع جديد از بلورها اولين‌بار در سال 1982 توسط دانيل شچمان كشف شد و در سال 2011 به خاطر اي كشف نوبل شيمي را دريافت كرد،‌ با اين همه تا پيش از اين براي ده‌ها سال توسط همكارانش به دليل كشف عجيب و غريبش مورد تمسخر قرار مي‌گرفت. جزئیات بیشتر این پژوهش در Scientific Reports منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.