استیون هاوکینگ: من شرط را بردم!

9
127

بیگ بنگ: در حالیکه ردیابی امواج گرانشی حاصل از تولد جهان در لحظه بیگ بنگ هیجان بسیاری در جامعه علمی ایجاد کرده اما بحث و اختلاف نظر همچنان ادامه دارد. پروفسور استیون هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان شناس این کشف را دلیلی بر صحت نظریه تلاطم کوانتومی خود می‌داند اما پروفسور آلن توراک آن را قانع کننده نمی‌داند.

hawkingمشاهده امواج گرانشی ناشی از تورم کیهانی نشان می دهد که هاوکینگ شرط را از توراک برده است

به گزارش bbc ، استیون هاوکینگ گفت: “در سال ۱۹۸۱ آلن گات این نظریه را مطرح کرد که جهان در اولین لحظات شکل گیری، در لحظه‌ای گسترش بسیار سریع و تصاعدی داشته است. این نظریه تورم کیهانی نامیده می شود. تورم کیهانی توضیح می دهد چرا عالم هستی تقریبا در همه جا و در تمام جهات یکسان است. اما جهان نمی تواند دقیقا در همه جا یکسان باشد و گرنه کهکشان و ستاره‌ها شکل نمی گرفتند.”

“در می ۱۹۸۲، من در مقاله‌ای این نظریه را مطرح کردم که از لحظه شکل گیری جهان تلاطم‌هایی (Fluctuation) کوانتومی وجود داشته که بی‌نظمی را کاهش داده است. این مقاله توجه دانشمندان دیگری را که در همین حوزه کار می‌کردند جلب کرد.بنابراین من آنها را برای نشستی به کمبریج دعوت کردم. در این جلسه ما تصویری از نظریه تورم کیهانی در ابتدای پیدایش جهان را اکنون پذیرفته شده، ترسیم کردیم البته این نظریه ده سال بعد بر اساس مشاهدات تایید شد. تورم کیهانی امواج گرانشی را ایجاد می‌کند که چین‌هایی در ساختار فضا-زمان هستند. دانشمندان هاروارد اعلام کردند امواج گرانشی مربوط به آغاز پیدایش را جهان را ردیابی کرده‌اند. این نظریه تورم کیهانی را ثابت می‌کند و همچنین به این معناست که من شرطی را که با نیل توراک بسته بودم بردم. نظریه ادواری (Cyclic) او برای پیدایش جهان جایی برای امواج گرانشی در آغاز پیدایش قائل نیست.”

li-neil-turok-massey-620نیل توراک که ۵۵ سال دارد مدتی با استیون هاوکینگ همکار بود و با هم نظریه‌ای بنام هاوکینگ-توراک دارند.

نیل توراک مدیر موسسه پریمتر در فیزیک نظری کانادا که مدتی با استیون هاوکینگ همکار بوده قبول ندارد که شرط را باخته است. پروفسور توراک می‌گوید: “در سال ۲۰۰۱ من در یک سخنرانی نظریه ادواری را مطرح کردم، بر اساس این نظریه فقط یک بیگ بنگ وجود ندارد بلکه بیگ بنگ ها پشت سر هم تکرار می شوند، بنابراین جهان مرتب منبسط و منقبض می‌شود. “در پایان صحبتهای من، استیون هاوکینگ به شیوه همیشگی‌اش گفت شرط می‌بندم ماهواره پلانک وجود امواج گرانشی را ثابت خواهد کرد و این نظریه تو را باطل می‌کند. ماهواره پلانک سال پیش یافته‌هایش را منتشر کرد و در آن اثری از موج گرانشی نبود بنابراین تا پارسال شرط را من برده بودم. اما دیروز اعلام شد داشمندانی بر اساس نتایج آزمایش دیگری، تصور می‌کنند امواج گرانشی آغاز پیدایش جهان را ردیابی کرده‌اند. این امواج به نظریه تورم کیهانی ربط دارند به همین دلیل هم استیون احساس می‌کند شرط را برده است.”

پرفسور توراک گفت: “این آزمایشی چشمگیر بوده چون نشان می‌دهد ما در آستانه گشودن دریجه‌ای تازه به بیگ بنگ هستیم و اینکه چه اتفاقی در آن افتاده، بنابراین کاری بی‌اندازه جالب بوده است.

مطالعه بیشتر در : theguardian

9 دیدگاه ها

1. عالیه !
    من برای پروژه ام داشتم ابتدا نت رو جستجو می کردم که بعد سراغ منابع دیگه برم . سایت شما عالیه . وقتی بیشتر موضوعات رو دیدم به این نتیجه رسیدم .
    به همه ی دوستان خوندن دو جلد کتاب تاریخچه زمان و جهان در پوست گردو که اثر پروفسور هاوکینگ هست رو پیشنهاد می کنم .
    موفق باشین 🙂