من جبرگرایی هستم که وادار شدم به گونه ای رفتار کنم که انگار اختیار وجود دارد، زیرا اگر می خواهم در جامعه ای متمدن زندگی کنم باید رفتاری مسئولانه داشته باشم. میدانم که از نظر فلسفی یک قاتل مسئول جرایم خود نیست، اما ترجیح می دهم با او چای ننوشم. فعالیت های من به وسیله ی نیروهای مختلفی که هیچ کنترلی بر آن ها ندارم تعیین شده است؛ پیش از همه توسط قیود اسرار آمیزی که طبیعت با آنها ضرورت زندگی را تدارک دیده است .

هنری فورد ممکن است آن را ندای درون بداند، سقراط آن را اهریمن خطاب کند؛ هر کس با روش خود این حقیقت را بیان میکند که انسان آزاد نیست… همه چیز از قبل تعیین شده است… از طریق نیروهایی که بر آن هیچ کنترلی نداریم… برای هر حشره، برای هر ستاره. انسانها، سبزیجات یا گرد و غبار کیهانی، همه تا زمانی نامعلوم با نوای نوازنده ای ناپیدا که از دور می خواند، خواهند رقصید.

– آلبرت اینشتین –