دوباره به این نقطه نگاه کنید. همین جاست. خانه اینجاست. ما اینجاییم. تمام کسانی که دوستشان دارید٬ تمام کسانی که می شناسید٬ تمام کسانی که تابحال چیزی در موردشان شنیده اید٬ تمام کسانی که وجود داشته اند٬ زندگی شان را در اینجا سپری کرده اند. برآیند تمام خوشی ها و رنج های ما در همین نقطه جمع شده است. هزاران مذهب٬ ایدئولوژی و دکترین اقتصادی که آفرینندگانشان از صحت آنها کاملا مطمئن بوده اند٬ تمامی شکارچیان و صیادان٬ تمامی قهرمانان و بزدلان٬ تمامی آفرینندگان و ویران کنندگان تمدن٬ تمامی پادشاهان و رعایا٬ تمامی زوج های جوان عاشق٬ تمامی پدران و مادران٬ کودکان امیدوار٬ مخترعان و مکتشفان٬ تمامی معلمان اخلاق٬ تمامی سیاستمداران فاسد٬ تمامی «ابرستاره ها»٬ تمامی رهبران کبیر٬ تمامی قدیسان و گناهکاران در تاریخِ گونه ما٬ آنجا زیسته اند٬ در این ذره غبار که در فضای بیکران در مقابل اشعه خورشید شناور است.
Earth
زمین ذره ای خرد در مقابل عظمت جهان است. به رودهای خون که توسط امپراطوران و ژنرال ها بر زمین جاری شده٬ البته با عظمت و فاتحانه٬ بیاندیشید. این خونریزان٬ اربابان لحظاتی از قسمت کوچکی از این نقطه بوده اند. به بی رحمی های بی پایانی که ساکنان گوشه ای از این نقطه٬ توسط ساکنان گوشه دیگر (که از این فاصله نمیتوان آنها را از هم بازشناخت) متحمل شده اند بیاندیشید٬ چقدر اینان به کشتن یکریگر مشتاقند٬ چقدر با حرارت از یکدیگر متنفرند. تمامی شکوه و جلال ما٬ تمامی حس خود مهم بینی بی پایان ما٬ توهم اینکه ما دارای موقعیتی ممتاز در پهنه گیتی هستیم٬ به واسطه این عکس به چالش کشیده می شود. سیاره ما لکه ای گم شده در تاریکی کهکشانهاست.


در این تیرگی و عظمت بی پایان٬ هیچ نشانه ای از اینکه کمکی از جایی میرسد تا ما را از شر خودمان در امان نگاه دارد٬ دیده نمی شود.
زمین تنها جای شناخته شده است که قابلیت زیست دارد. هیچ جایی نیست٬ حداقل در آینده نزدیک که گونه بشر بتواند به آنجا مهاجرت کند. مشاهدات٬ بله٬ استقرار٬ هنوز نه. خوشتان بیاید یا نه٬ زمین تنها جایی است که می توانیم روی پای مان بایستیم. گفته شده که فضانوردی تجربه ای است شخصیت ساز که فرد را فروتن می سازد. شاید هیچ تصویری بهتر از این٬ غرور ابلهانه و نابخردانه نوع بشر را در دنیای کوچکش به نمایش نگذارد. برای من٬ این تصویر تاکیدی است بر مسئولیت ما در جهت برخورد مهربانانه تر ما با یکدیگر٬ و سعی در گرامی داشتن و حفظ کردن این نقطه آبی کمرنگ٬ تنها خانه ای که تاکنون شناخته ایم.

– کارل سیگن –
150586_474493209261368_462817452_n
اين تصویر کره زمین از فاصله نزدیک به 6.4 میلیارد کیلومتری است. این عکس را فضاپیمای ویجر 1 زمانی که ماموریتش در 14 فوریه 1990 تمام شده بود به زمین ارسال کرد. علت وجود حلقه های رنگی بازتابش نور خورشید بر دوربین ویجر است . ویجر از سیارات دیگر منظومه شمسی مانند ناهيد، مشتری ، زحل ، اورانوس و نپتون نیز عکسهایی گرفت، ولی از سیاراتی مانند عطارد و مریخ به علت مزاحم بودن نور خورشید نتوانست عکسی دریافت کند.
ويجر 1 هم اكنون در حال خارج شدن از محدوده خورشيدي است و سفر بين ستاره اي خود را بزودي آغاز مي كند.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

8 دیدگاه

  1. عمیق نگری کیهانی شما قابل تحسین است ولی99,99999999999999999999999999999999999999999999999999999جانداران روی زمین فاقد این دانشن پس از یک تکه بتن هیچ انتظاری نداریم

  2. مI’m not a pagan! But it’s more beautiful than this … The beauty and deep understanding of the thoughts of a superhero gives you a thrill.من بت پرست نیستم! اما زیبا تر ازاین… زیبایی ودرک عمیق افکار یک ابر مرد رانشان میدهد.یادش گرامی…

  3. سلام،، این عکس از فاصله 6 میلیارد کیلومتری و از درون منظومه شمسی گرفته شده با وجود این زمین زیبا ودوستداشتنی ما در اون فقط یک نقطه آبی کمرنگ هست که بادقت بسیار و به زحمت دیده میشه. به این فکر میکنم که ما در برابر عظمت کائنات و ملیاردها ملیارد کهکشان واقعا چی هستیم…

  4. مطلبتون عالی بود. واقعأ اینجور مطالب آدم رو از خود بی خود می کنه. کاش همه می تونستن لحظه ای از این لباس خاکی که بر تن دارن دست بر دارن و به ارزش معنویشون پی ببرن و درک کنن که همه روی یه نقطه زندگی می کنیم، بنابراین همه تحت تأثیر خوبی و بدی هم قرار می گیریم، پس ای کاش همه خوب باشیم. متشکرم

  5. واقعا عالی بود.
    همیشه مطالبی مثل این مطلب رو دنبال کردم و همیشه تاسف خوردم ، تاسف خوردم به حال آدمهایی که با غرور و تکبرشون خو گرفتند و جایگاه واقعشیون رو نمیتونند ببینید. تاسف خوردم برای آدمهایی که هنوز در کمال اطمینان عقایدشون رو به دیگران تحمیل می کنند. تاسف برای این همه ظلم در اوج حقارت. تاسف برای کشتن انسانیت !!!

    1. At last! Something can health insurance comparehealthinsur.com health insurance clear term life insurance quotes bestlifeinsurpolicy.com cheap life insurance policies I Thanks! discount generic levitra heliomeds.com levitra understand.