بیگ بنگ: تحقیقات جدید ناسا نشان می دهد یک لایه بزرگ یخ در غرب قطب جنوب در حال ناپدید شدن تدریجی است. بر اساس داده‌های هوایی ناسا، لایه های یخی قطب جنوب سریع تر از آنچه دانشمندان پیش بینی کرده بودند در حال آب شدن است. در این بازه زمانی، یک تا سه و نیم متر به سطح آب موجود در دریاها اضافه خواهد شد.

ذوب شدن این قطعه یخ موجب می شود که سطح آب اقیانوس تقریبا 4 فوت (1.2 متر) افزایش پیدا کند.

این کوه یخی که هزاران سال بی حرکت بوده است اکنون به سمت اقیانوس منجمد جنوبی در حال حرکت است. این مطالعه نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی، تشدید ذوب شدن یخچال های بزرگ در غرب قطب جنوب و ناپدید شدن آنها را به امری اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است. دانشمندان می گویند پیامدهای نگران کننده آب شدن لایه یخی در قطب جنوب بزودی قابل رویت نخواهد بود و صدها سال زمان خواهد برد، اما در این بازه زمانی که ذوب شدن ادامه خواهد داشت یک تا سه و نیم متر به سطح آب موجود در دریاها اضافه خواهد شد.

40 سال بررسی‌های میدانی و داده‌های هوایی و ماهواره‌ای ناسا نشان می دهد آنچه که لایه ضعیف در غرب قطب جنوب خوانده می شود سریع تر از آنچه دانشمندان پیش بینی کرده بودند در حال آب شدن است و این امر به روندی دومینو وار تبدیل شده است. این یخچال با کمک یک دیوار بیرونی که از مخلوطی از سنگ و یخ ساخته شده بود در امتداد اقیانوس نگه داشته شده بود اما اکنون این دیوار در نتیجه افزایش دمای اقیانوس ضعیف شده است. توماس «پی واگنر» (Thomas P. Wagner) محقق و متخصص آب و هوا که به سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در انجام چند مطالعه بر روی یخچال های قطبی کمک کرده است، گفت: حرکت این یخچال آغاز شده است و برای توقف آن کاری نمی توان کرد. کوه یخی تووایتس در بخشی از غرب قطب جنوب قرار گرفته است که مستعدترین قسمت برای تشدید ذوب و فروپاشی یخ ها است.

این منطقه ای که در تصویر با فلش نشان داده شده هدف مطالعات دانشمندان بود.

ایوان جواگین نویسنده این مطالعه می گوید: فروپاشی این یخچال تمامی صفحه یخی غرب قطب جنوب را به خطر می اندازد. این اتفاق همانند این است که بخشی از یک ساختمان را برداریم و انتظار داشته باشیم که بقیه سر جای خود باقی بمانند.  “آب شدن قطب جنوب باعث می شود جهان وارد عصری جدید شود.” پژوهشگران، در کنفرانس خبری ناسا گفتند احتمال دارد ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب از عوامل ساخته دست بشر از قبیل گرم شدن کره زمین و سوراخ شدن لایه اوزون باشد که بادهای قطب جنوب را تغییر داده و آب‌های جاری در زیر یخ‌ها را گرم کرده است.

اریک ریگنوت، متخصص مطالعات قطب جنوب در ناسا گفت روند آب شدن یخ‌ها در قطب روندی غیرقابل توقف است و هر فرآیندی در این واکنش باعث ایجاد فرآیند دیگری می شود. ریگنوت افزود مقابله با آلاینده‌های سوخت‌های فسیلی برای کاهش تغییرات آب و هوایی احتمالا ذوب شدن یخ‌ها را متوقف نخواهد کرد، اما از سرعت مشکل خواهد کاست.

مطالعه بیشتر در : nasa , universetoday