بیگ بنگ: در چند روز اخیر فوران مذاب از کوه آتشفشانی فاگراداسفیاک در جنوب غربی ایسلند، خبرساز شد. فوران این آتشفشان، که پس از ۸۰۰ سال خاموشی فعال شده است، آسمان شب را روشن کرد و از حومه ریکیاویک، پایتخت ایسلند، واقع در ۳۰ کیلومتری محل این آتشفشان، به راحتی دیده می‌شد. صدها نفر برای تماشای جاری شدن گدازه‌های آتشفشانی به نزدیکی این کوه رفتند.

آخرین دوره فعالیت آتشفشانی در شبه جزیره جنوبی ایسلند به دوره‌ای ۳۰ ساله بین سال‌های ۱۲۱۰ تا ۱۲۴۰ میلادی بر می‌گردد. حدود ۵۰ هزار زمین لرزه طی سه هفته گذشته این منطقه را لرزانده بود. قدرت ده‌ها مورد از این زلزله‌ها چهار در مقیاس ریشتر یا بیشتر از آن بود.

skynews volcano icelandمسئولان ایسلندی از مردم خواستند که از نزدیک شدن به منطقه خروج گدازه‌های آتشفشانی در دره گلدینگا خودداری کنند. به گفته مقامات ایسلند این فوران آتشفشانی مناطق مسکونی اطراف را تهدید نمی‌کند. به گفته آنها احتمال اختلال در حمل و نقل هوایی نیز منتفی است. در زیر عکس ماهواره‌ای که ناسا از محل وقوع این آتشفشان در چند روز قبل و بعد از رویداد ثبت کرده را می‌بینیم.

iceland virدر زیر پوسته زمین لایه‌های سنگی وجود دارد که به علت درجه حرارت بالا در هسته ذوب شده و باعث تشکیل ماگما می‌شود. از آنجا که ماگما حالت مایعی دارد، چگالی کمتری از سنگ‌های دیگر دارد و به سمت بالا حرکت کرده، به سطح زمین رسیده و فوران کرده و در نهایت آتشفشان‌ها شکل می‌گیرند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , nationalgeographic.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.