آخرین پیام‌های استیون هاوکینگ برای بشر

بیگ بنگ: پیش‌بینی‌های استیون هاوکینگ که تا آخرین لحظه در علم اعلام بازنشستگی نکرد، همواره در صفحه اول روزنامه‌ها چاپ می شد. حالا این سوال در پیش روی ماست که کدام یک از هشدارهای او محتوای فکری عمیقی داشت و کدام یک صرفا نگرانی‌های یک دانشمند مشهور بود. اما چه با آن پیش‌بینی‌ها موافق باشید یا خیر، این پنج هشدار در زیر به آنها پرداخته شده برای چندین سال مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

۱-انسان یا در مسیر فاجعه یا ستاره‌ها قرار دارد

واژه‌های زیادی برای توصیف استیون هاوکینگ وجود دارد. اما به سختی میتوان صفت «خوش بینی» را به او نسبت داد. هاوکینگ در سال ۲۰۱۶ گفته بود: «ما با چندین تهدید روبرو هستیم: جنگ هسته‌ای، گرمایش جهانی و ویروس‌های دستکاری شده ژنتیکی. اگرچه احتمالا بروز یک فاجعه در سیاره زمین در سال ‌ای آینده می تواند بسیار پایین باشد، اما این احتمال با گذشت سالیان افزایش می یابد و در هزار یا ده هزار سال بعد به واقعیت خواهد پیوست.»

به باور هاوکینگ، سرنوشت انسان برای تبدیل شدن به گونه‌های مسافر فضایی است. البته به شرطی که در قرن آینده خودمان را به نابودی نکشانیم. او افزود: «اما احداث سکونتگاه‌های دائمی در فضا تا ۱۰۰ سال آینده برای انسان مقدور نخواهد بود. ما باید در این بازه زمانی مراقب و هوشیار باشیم.»

۲-باید برخیزیم و قدری بیشتر حرکت کنیم

هاوکینگ با مطالعه چیزهایی با جرم عظیم یعنی «سیاهچاله‌ها»، اثر جاودانه‌ای بر علم گذاشت. اینکه چنین گام ِ بزرگی او را شایستۀ تبدیل به سخنگویی بر علیه چاقی کرده است یا خیر، همچنان جای بحث دارد. اما او در سال ۲۰۱۶ طی یک سخنرانی به بررسی مسئله جدی افزایش چربی دور کمر پرداخت. آقای هاوکینگ در تبلیغ ویدئویی شرکت سوئدی «GEN-REP» گفت: «امروزه افراد بسیار زیادی در اثر عوارض ناشی از چاقی و اضافه وزن جان خود را از دست می دهند. ما غذای زیادی مصرف می کنیم اما میزان تحرک خیلی پایینی داریم.» بر طبق این تبلیغ، باید کمتر بخوریم و هر روز حداقل نیم ساعت تحرک فیزیکی داشته باشیم.

۳-هوش مصنوعی جای همۀ ما را خواهد گرفت

زمان سیطرۀ انسان بر کره زمین بزودی تمام خواهد شد. بدتر از همه اینکه، شاید از نقطه بدون بازگشت عبور کرده باشیم. هاوکینگ سال ۲۰۱۷ در مصاحبه‌ای با مجله «Wired» هشدار داد: «دیگر نقطۀ بازگشتی وجود ندارد. ترس من این است که هوش مصنوعی بر جایگاه انسان تکیه خواهد زد.» بهترین راهکار این است که استفاده از هوش مصنوعی در مقاصد نظامی را ممنوع اعلام کرده و توجه‌مان را به اینکه چگونه مشاغل‌مان را تصاحب می کند، معطوف کنیم. آیا این بدان معناست که اگر هدفمان حرکت به سوی ستارگان باشد، باید این کار را بدون کمک از هوش مصنوعی انجام دهیم؟ بحث در این مورد هنوز ادامه دارد.

۴-احتمالا موجودات فضایی تمایلی به دوستی با ما ندارند

همچنان که بر روی مسائل زیست محیطی کار می کنیم، هوش مصنوعی را به طور جدی هوشمند نمی کنیم و در حال پای گذاشتن بر مریخ هستیم، باید زیاد سر و صدا نکنیم. هاوکینگ متقاعد شده بود که موجودات فضایی وجود دارند. هاوکینگ در فیلمی تحت عنوان «جاهای مورد علاقه هاوکینگ» در سال ۲۰۱۶ گفت: «من روز به روز به این مسئله اطمینان بیشتری پیدا می کنم که انسان در کیهان تنها نیست.»

اگرچه او اشتیاق زیادی برای کمک به ما در یافتن موجودات فضایی داشت، اما زیاد مطمئن نبود که آیا باید به این زودی به طور گرم با آنها دست بدهیم یا خیر. هر گونه‌ای که با آن روبرو شویم، به احتمال زیاد فناوری بسیار پیشرفته‌ای خواهد داشت. هاوکینگ هشدار داد: «اگر این چنین باشد، آنها قدرت مافوق تصوری خواهند داشت و ما را موجودات بی‌ارزشی قلمداد خواهند کرد.»

۵-با این سرعتی که ما می رویم، کارشناسان منقرض خواهند شد

خب، باشه! او هرگز از واژه «انقراض» استفاده نکرد. اما می دانیم که منظورش همین بود. او در یک سخنرانی در مارس ۲۰۱۷ مدعی شد: «ما شاهد یک شورش جهانی علیه کارشناسان هستیم.» در حالیکه خبرهای کذب به خبرهای بزرگی در رسانه‌ها تبدیل می شوند، هاوکینگ ما را تشوبق به گوش دادن به حرف کسانی کرد که زمان ِ خود را صرف مطالعۀ مسائل علمی می کنند. هاوکینگ به حضار گفت که راه حل‌های مربوط به چالش‌های زیست محیطی و تهدید بالقوه هوش مصنوعی تنها با علم و فناوری به دست خواهند آمد.

منصور نقی لو

کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی. علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، فرگشت، اکتساب زبان اول، یادگیری زبان دوم و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

هوش مصنوعی فقط از دید بازار کار و اقتصادی و عملکرد اجتماعی شاید بتونه از انسان بهتر باشه قبول دارم
    ولی از دید فلسفه و علوم شناختی و خودآگاه بودن و ذهن خیر چون انسان هنوز خیلی چیزها نمی دونه از عملکرد مغزی و ذهنی
    ما هنوز دلیل قطعی پیدا نکردیم که چرا زنده ایم
    منشا خودآگاهی ما از کجا نشات میگیره
    پله عشق و عواطف چرا اینقدر حساس و شیرین
    پس پیشی گرفتن هوش مصنوعی از انسان تعریف های متفاوتی داره و دیدگاه های مختلف
    عشق نمیشه مجازی دید و نوشت
    خلاصه اینکه هرکسی پیشرفت های هوش مصنوعی از دریچه ذهنی خودش می بینه و قرار نیست همه پیش بینی ها درست از آب در بیاد
    باتشکر

2. reza گفت:

با درود فراوان لطفا مستند مکان هایه مورد علاقه هاوکینگ رو تو برنامه هاتون داشته باشید .

3. آرش گفت:

عالی بود، لذت بردم، ممنون