بیگ بنگ: محققان می‌گویند آفتاب تابستان قادر است ۹۰ درصد از ویروس‌ کرونای نشسته روی سطوح را با تابش ۳۰ دقیقه‌ای خود نابود کند.

Hot sunبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، یک مطالعه جدید از احتمال نابودی ویروس کرونا در اثر تابش آفتاب تابستان تنها در ۳۰ دقیقه سخن گفته است. در عین حال، کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است موج دوم شیوع کووید-۱۹ به محض آغاز زمستان در انگلیس رخ دهد.

طبق جدیدترین گزارش پایگاه دیلی‌میل، مطالعه دکتر “خوزه لوئیس ساگریپانتی” ویروس‌شناس بازنشسته ارتش ایالات متحده و دکتر “دیوید لایتل” ویروس‌شناس سابق دولت ایالات متحده در حالی که انگلیس برای ورود به گرم‌ترین هفته سال خود آماده می‌شود، نشان می‌دهد که تابش ۳۰ دقیقه‌ای آفتاب تابستانی بر روی سطوح آلوده به ویروس کرونا می‌تواند این ویروس‌ها را از بین ببرد.

به گفته محققان، ۹۰ درصد از عفونت کروناویروس که بر اثر عطسه یا سرفه افراد آلوده روی سطوح نشسته است، می‌تواند توسط یک نور قدرتمند فرابنفش که در آفتاب تابستان موجود است، نابود شود. برخی دانشمندان همچنین ادعا کرده‌اند که قرارگیری زیر نور آفتاب موجب تولید ویتامین D می‌شود و مشخص شده است که این ویتامین می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با کروناویروس شود.

این ایده در حالی مطرح شده که سواحل و پارک‌های انگلیس از امروز (۲۵ ژوئن) به دلیل رسیدن گرمای هوا به بالای ۳۰ درجه سانتیگراد میزبان میلیون‌ها نفر خواهند بود. با این وجود هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد که احتمال انتقال کووید-۱۹ در اثر اجتماعات اتفاق می‌افتد، چرا که فاصله گذاری اجتماعی در این تجمعات رعایت نمی‌شود. با این حال، دانشمندان می‌گویند ماندن در خانه یعنی جایی که ویروس کرونا می‌تواند زنده بماند و چندین روز آلوده کننده باقی بماند، در مقایسه با بیرون از منزل خطرناک‌تر است.

این مطالعه همچنین موج دوم شیوع کووید-۱۹ را با آغاز زمستان در انگلیس پیش بینی کرده است. محققان می‌گویند شیوع ویروس کرونا در کارخانه‌های بسته‌بندی گوشت در انگلیس می‌تواند شواهد محکمی از این موضوع باشد، چرا که ادعا می‌شود که محیط سرد این کارخانه‌ها احتمالاً افراد را در برابر کروناویروس آسیب‌پذیرتر کرده است.

در این مطالعه آمده است که ویروس کرونا پتانسیل زنده ماندن را تا چند روز داخل خانه دارد، در حالی که در محیط بیرون که نور خورشید ضعیف باشد کمی بیش از پنج ساعت زنده می‌ماند. ویروس کرونای جدید در مناطق شمالی انگلیس ممکن است مدت بیشتری مردم را درگیر کند، زیرا این منطقه تابش آفتاب کمتری دارد.

محققان این تحقیق می‌گویند نابودی ویروس کرونا در محیط بیرون از خانه و تابش آفتاب، در زمستان ۵ ساعت، در بهار ۴ ساعت ، در پاییز ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه و در تابستان ۳۴ دقیقه طول می‌کشد. آنها می‌گویند: مجبور کردن افراد برای ماندن در منازل ممکن است باعث افزایش یا اطمینان از سرایت کووید-۱۹ در بین ساکنان خانه و در بین بیماران و پرسنل بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Photochemistry and Photobiology منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: techtimes.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.