بیگ بنگ: محققان آلیاژی جدید با ویژگی‌های الکترومغناطیسی تولید کرده‌اند. آنها امیدوارند با استفاده از ویژگی‌های الکترومغناطیسی این آلیاژ بتوانند نیرو‌های مغناطیسی حاصل از ‌هسته‌ی ستارگان و سیارات را شبیه‌سازی کنند.

این آلیاژ فلز جدید هنگامی که جریان پیدا می‌کند نیروهای الکترومغناطیسی تولید می‌کند که با هسته‌ی زمین قابل مقایسه است.

به گزارش بیگ بنگ، این آلیاژ که ایگین(eGaIn) نامگذاری شده است شامل اجزای مختلفی است که در ترکیب ایندیوم و گالیوم به صورت معلق میباشند. زمانی که فلز مایع جاری می‌شود به شدت رسانا شده و یک میدان مغناطیسی قوی ایجاد می‌کند. محققان با غوطه‌ور کردن آلیاژ در اسید موفق شدند اجزا را در فلز مایع به حالت معلق درآورند. اسید از اکسیداسیون که سبب آمدن اجزا  به سطح فلز مایع می‌شود، جلوگیری می‌کند. فلوریان کارل، دانشمند و محقق پسا دکترای مواد در دانشگاه ییل در خبری که منتشر شده گفته‌ است: ما هر چیزی که بخواهیم را می‌توانیم به حالت معلق در بیاوریم از جمله فولاد، روی نیکل و آهن. در واقع برای هر چیزی که رسانایی بالاتر از ایگین دارد این امکان وجود دارد.

میدان مغناطیسی بسیار قدرتمند زمین به وسیله‌ی فلز مایعی که در هسته‌ی آن وجود دارد، پدید می‌آید. محققان معتقدند که از این آلیاژ جدید می‌توان برای شبیه‌سازی هسته‌ی زمین و مطالعه‌ی نیروهای پدید آمده توسط جریان آن استفاده کرد. مطالعه‌ی نیروهای الکترومغناطیسی تولید شده توسط جریان فلز مایع را مگنتوهیدرودینامیک می‌نامند. محققان بسیار مشتاق‌اند تا دلیل عوض شدن قطب‌های مغناطیسی زمین را هر چند صد سال یکبار بدانند. تلاش‌های قبلی که برای شبیه‌سازی میدان مغناطیسی زمین صورت گرفته است بسیار مشکل‌ساز می‌باشند.

اریک براون، استادیار مهندسی مکانیک و علم مواد در دانشگاه ییل می‌گوید: دانشمندان قبلا برای شبیه‌سازی زمین و میدان مغناطیسی آن، اتاقک‌های به عرض سه متر ساخته‌اند که با سدیم مایع پر شده و همچون یک زمین مینیاتوری به دور خود می‌چرخید. دانشمندان معتقدند با آلیاژ ایگین می‌توان آزمایشات کوچکتر و قابل کنترل‌تری را انجام داد. کارل می‌گوید: ممکن است محققان به نتایجی دست پیدا کنند که با سدیم مایع یا حتی مشاهده‌ی یک پدیده‌ی کاملا متفاوت مگنتوهیدرودینامیک نمی‌شد به آن دست پیدا کرد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Physical Review Fluids منتشر شده است

ترجمه: معصومه رحیمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.