بیگ بنگ: سفر فضایی ممکن است برای بینایی شما زیان آور باشد! دگرگونی هایی در بافت چشم فضانوردان پیدا شده که ممکن است باعث مشکلات بینایی و حتی نابینایی شود. این مشکل علاوه بر تهدید سلامتی فضانوردان، می تواند ماموریت های طولانی مدت فضایی را نیز به خطر اندازد.

tracy_caldwell_dyson_in_cupola_issبه گزارش بیگ بنگ، لری کرامر  از دانشگاه پزشکی تگزاس و همکارانش از 27 نفر از فضانوردان ناسا بعد از اینکه به طور متوسط 108 روز را در فضا گذرانده بودند اسکن MRI گرفتند. 4 نفر از آنها دچار تورم عصب بینایی، 3 نفر پیچ خوردگی غلاف بینایی و 6 نفر هم پهن شدگی کره چشم شده بودند. دگرگونی های این چنینی همراه با پرفشاری ایدیوپاتیک داخل جمجمه، یک حالت نادر است که در آن فشار خون و دیگر مایعات داخل مغز به طرزی غیرعادی بالاست. افرادی با این شرایط سر درد، حالت تهوع، استفراغ و مشکلات بینایی از جمله نابینایی را تجربه می کنند.

این دگرگونی ها احتمالاً به دلیل زندگی در گرانش صفر فضا ایجاد شده اند. طبق گفته کرامر یک مکانیزم احتمالی این است که خونی که در حالت عادی در ران ها جمع می شود، به طرف جمجمه رفته و باعث بالا رفتن فشار می شودیافته ها با نتایج یک بررسی که سال پیش بر روی 300 فضانورد انجام شده بود مطابقت دارد؛ در 29 درصد فضانوردان ماموریت های کوتاه مدت و 60 درصد فضانوردان ماموریت های بلند مدت، ضعیف شدن بینایی گزارش شده بود.

جیسون کرینگ از دانشگاه هوانوردی امبری ریدل فلوریدا که در زمینه میزان کارایی انسان در نقاط دوردست تحقیق میکند نگرانی خود را اینگونه بیان می کنداگر فضانوردان این دگرگونی ها را بعد از تنها 100 روز اقامت در فضا ابراز می کنند، در یک پرواز سه ساله به مریخ چه خواهد شد؟ کاهش بینایی می تواند به توانایی فضانوردان برای انجام دادن وظایف معمولی ماموریت شان که شامل بررسی نمایشگرها و هدایت سفینه در مسیر پرصخره مریخ می شود، آسیب بزند. این احتمال با چیزهایی که تا به حال در مورد نحوه تاثیر میکرو گرانش بر روی ماهیچه ها و استخوان ها فهمیده ایم، ترکیب شده و آینده ی بسیار غم انگیزی را برای پرواز های فضایی انسان ترسیم می کند مگر این که ما شروع به توسعه اقدام های متقابل و مؤثر کنیم

کرامر خاطر نشان کرد که ناسا موضوع را در دست بررسی قرار داده و پس از شروع مطالعات، تمام فضانوردان اسکن های منظم مغزی انجام می دهند که یک خط مبدأ را فراهم می آورد که هر دگرگونی را آشکار می کند. او هم چنین بر این باور است که شاید از طریق اطلاعات پزشکی، تشخیص میزان خطر آسیب های بینایی برای فضانوردان قبل از ارسال آنها به فضا ممکن باشد.

ترجمه: محسن کرمی / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: newscientist

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.