بیگ بنگ: یک تحقیق تازه نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها، همانند نوع زایمان (سزارین یا طبیعی) و همینطور رژیم غذایی(شیر مادر یا شیر خشک)، می‌تواند باعث اختلال در رشد و نمو میکروارگانیسم‌های مفید دستگاه گوارش در سه سال اول زندگی کودکان شود.

160615151708_1_900x600به گزارش نیچر ورلد نیوز نتایج این تحقیق که در مجله علمی ساینس ترانسنشنال مدیسن منتشر شده نشان می‌دهد که استفاده مکرر از آنتی‌بیوتیک‌ها در بچه‌ها در سال‌های اولیه زندگی‌ در میزان تنوع میکرواگارنیسم‌های شکم و روده تاثیر می‌گذارد و این می‌تواند منجر به تولید ژن‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک در طول زمان شود. دکتر رامنیک ژاویر، مدیر بیمارستان عمومی ایالت ماساچوست در آمریکا، در این باره می‌گوید که تنوع زیستی میکروارگانیسم‌ها در سال‌های اول زندگی کودکان بسیار حیاتی است چرا که بر حساسیت‌ها و همینطور بیماری‌های مرتبط با دستگاه ایمنی بدن اثر مستقیم دارند.

پیش از این ثابت شده بود که اخلال در تنوع میکروارگانیسم‌های موجود در شکم و روده می‌تواند در چاقی مفرط، آسم و حساسیت‌های گوناگون تاثیر بگذارد چرا که این میکرواروگانیسم‌ها نقش مهمی در دستگاه گوارش و همینطور دستگاه ایمنی بدن ایفا می‌کنند. در این تحقیق که بر روی ۳۹ کودک انجام شد، دانشمندان دریافته‌اند که در بخشی از آنان که به طور مرتب میزان کمی از آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت‌هایشان دریافت کرده بودند، میزان تنوع کمتری در جمعیت میکروارگانیسم‌های روده وجود دارد.

همینطور تعداد باکتری‌ها کمتر و پیوند آنها ضعیف‌تر بود. محققان در عین حال متوجه شدند کودکانی که در معرض آنتی‌بیوتیک بودند میزان کمتری از میکروبیوم (یا ریزاندامگان همزیست) را دارا هستند. اینها میکروارگارنیسم‌هایی هستند که با سلول‌های بدن همزیستی دارند و وجود آنها برای ادامه حیات ضروری است. از نکات دیگری که محققان دریافتند وجود ژن‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها در این کودکان بود. میزان این ژن‌ها در هنگام استفاده از آنتی‌بیوتیک به سرعت زیاد شده بود، هر چند که بعد از اتمام دوره بیماری و مصرف دارو، میزان آنها کاهش یافته بود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: natureworldnews.com