بیگ بنگ: الماس در مقابل فشار تا آخرین لحظه مقاومت می‌کند. به طرز حیرت‌انگیزی مواد سازنده آن فشاری به اندازه‌ی دو تریلیون پاسکال را تحمل می‌کنند. این میزان فشار ۵ برابر فشار در هسته زمین است.

ec pressure diamond featبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که الماس در فشارهای بالا بسیار مستحکم است. الماس می‌تواند در این شرایط ساختار خود را حفظ کند در حالی که از ساختارهای پایدارتر توقع می‌رود بتوانند در شرایط مشابه ساختارشان را حفظ کنند. مطالعه‌ی خصوصیات در فشارهای فوق زیاد می‌تواند به کشف آنچه درون سیارات فراخورشیدی غنی از کربن می‌گذرد کمک کند.

الماس یکی از چندین ساختار کربنی است که هر کدام چینش اتمی متفاوتی دارند. در فشار معمول سطح زمین پایدارترین آنها گرافیت است اما اگر به آنها فشار وارد کنیم الماس پیروز خواهد شد و به همین دلیل است که کربن در اعماق زمین تبدیل به الماس می‌شود.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کردند که در فشارهای بالاتر از اعماق زمین، ساختارهای بلوری پایدارتر باشند. “امی لازیکی” فیزیکدان و همکارانش الماس را با لیزرهای قدرتمند در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا تحت فشار قرار دادند. اندازه‌گیری ساختار آن با پرتو ایکس نشان داد که الماس در مقابل فشار بالا مقاومت کرده است و در فشار شدید مستحکم مانده است.

الماس پیش از این در فشارهای کم مستحکم شناخته شده بود. می‌توان گفت انگشتر الماس مادربزرگ شما هرگز تبدیل به گرافیت نمی‌شود و این به لطف پیوندهای شیمیایی قوی که اتم‌ها کربن را در الماس کنار هم نگه می‌دارند است. الماس پس از ساخته شدن حتی اگر فشار کاهش یابد شکل خود را حفظ می‌کند. لازیکی می‌گوید: به نظر می‌رسد این موضوع در فشارهای بالا نیز برای الماس صادق است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sciencenews.org , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.