بیگ بنگ: محققان هوش مصنوعی و علم عصب‌شناسی، با تقلید از مغز انسان، در حال نزدیک شدن به ایجاد اولین مغز مصنوعی هستند که مورد انتقاد بخشی از جامعه علمی قرار گرفته‌ است.

shutterstock_133011749در حالی‌ که محققان در هوش مصنوعی، در حال نزدیک شدن به ایجاد اولین مغز مصنوعی هستند، اقلیتی از جامعه علمی در حال ابراز نگرانی از این مسئله هستند که اگر فرض کنیم هوش مصنوعی روزی با هوش انسانی برابری خواهد کرد، به‌تدریج خود را شبیه به ماشین‌آلات تصور می‌کنیم و این ممکن است درنهایت موجب تضعیف هوش زیستی ما شود.

میگل نیکولِلیس دانشمندی است که یک پوشش خارجی متصل به مغز طراحی کرده‌ است. این پوشش به نقل از BBC توانسته‌ است یک مرد فلج را قادر به ارائه ضربه افتتاحیه در جام جهانی کند، او همچنین بافت مغزی کشت کرده‌ است که موش را قادر به مشاهده نور مادون‌ قرمز می‌کند. نیکولِلیس در آخرین کتابش، «مغز چگونه کار می‌کند و چرا نمی‌تواند توسط یک ماشین شبیه‌ سازی شود»، می‌گوید که مغز یک موجود زنده است نه یک ماشین و موجودات زنده با توجه به قوانین تکاملی در طبیعت، به‌ جای ساخته‌ شدن، فرگشت می‌یابند.

نیکوللیس اعلام کرده‌ است که ما با یک خطر بزرگ مواجه هستیم. به گفته وی، اگر ما به تکیه بیشتر و بیشتر به کامپیوترها ادامه دهیم، در نهایت به حد ماشین‌ آلاتمان نزول می‌کنیم. به گفته نیویورک تایمز، این متخصص هوش مصنوعی و عصب‌شناسی برزیلی هشدار داده‌ است که ممکن است در دراز مدت، مغز ما شروع به تقلید از طرز عملکرد کامپیوترها کند. اگر این اتفاق بیفتد، موجب افول قابل‌توجهی در سطح رفتارهای طبیعی و اجتماعی خواهیم بود.

artificial-intelligenceنیکوللیس می‌گوید که فناوری می‌تواند مغز ما را تغییر دهد؛ زیرا محیط‌ زیست و رفتارها، پاسخ‌های عصبی ما را تغییر می‌دهند. دانشمندان به این پدیده، انعطاف‌پذیری عصبی می‌گویند. همچنین وی توضیح داده که اگر ما بخواهیم فرهنگ و شیوه زندگی خود را حفظ کنیم، نیاز داریم که بدانیم فناوری چگونه ممکن است به استعدادهای مغز آسیب برساند.

امروزه زمینه ظهور هوش مصنوعی بسیار مرسوم شده‌ است و تحقیقات بسیاری در این رابطه در جریان هستند. به گفته دیسکاوری، تحقیقات در این زمینه، روی تقلید از مغز با استفاده از مدارهای سیلیکونی، الگوریتم و حتی بافت زنده متمرکز هستند. در حال حاضر، فیسبوک و گوگل در حال تلاش برای ساخت مغز مصنوعی در کامپیوتر، براساس شبکه‌های سلول‌های عصبی مصنوعی هستند. هر دو شرکت از فناوری یادگیری عمیق هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که از مغز انسان تقلید می‌کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: chinatopix

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. چرا نشه؟؟!
    تو فیلم من یک ربات هستم خیلی قشنگ وجالب این موضوع رو گفتن.رباتی که خودآگاهی داره از عوامل بیرونی فرمان نمیگیره و حتی خواب میبینه!!!
    اصلا مگه ما هم ماشین نیستیم؟؟!
    یه مشت گوشت وعصب و…که بیشتر نیستیم

  2. من فکر نمی کنم حداقل تا 100 ها سال دیگه بشه ماشینی ساخت که خودآگاهی داشته باشه ، ما حتی هنوز نمی دونیم دلیل خودآگاهی ما چیه چه برسه یه ماشین آگاه بسازیم ، اما میشه ماشینی ساخت که آزمون تورینگ رو انجام بده شاید تا چند سال دیگه . اما این ماشین به هیچ وجه آگاه نیست فقط تظاهر به هوشمندی میکنه.

  3. روزی بشر با این مرحله خواهد رسید که مغز خود را به یک ماشین هوشمند آپلود کرده و از قید و بند و مرز های حیات بگذرد این تکامل و پیشرفت است نه مرگ انسانی !