انسان‌ها در حال تغییر چرخۀ آب و هوا هستند!

بیگ بنگ: تجزیه و تحلیل‌های جدیدِ داده­‌های ماهواره‌­ای، تغییرات چرخه فصلیِ ناشی از تغییرات آب و هوایی را ثابت می­ کنند. به گفته محققان “تغییر چرخۀ فصلی، نشانه­ قدرتمند و محکمی است که بیانگر تأثیر قابل توجه انسان بر آب و هوای زمین می­باشد.”

Humans are changing global seasonal climate cycles satellite data showsبه گزارش بیگ بنگ، در مطالعات پیشین، وجود چنین تغییراتی در کره زمین پیش‌­بینی شده بود. به دلیل گرم شدن کره زمین، کوچ حیوانات دچار تغییر و تحول شده است. پرنده­‌ها به جنوب مهاجرت می­ کنند و گلها هر سال زودتر از همیشه شکوفه می ­دهند. الگوی دریاهای منجمد نیز تغییر کرده است و فصول ِ طوفان‌ها و آتش‌­سوزی‌­ها طولانی‌­تر شده‌­اند.

در مطالعه‌­ای جدید، دانشمندان سعی کردند تا مشاهداتی را در سطوح بالاتر از سطح زمین نیز انجام دهند. تلاش آنها، که شامل تجزیه و تحلیل داده‌­های درجه حرارت ماهواره‌­ای بین سالۀهای ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۶ بود، برای اولین‌بار، ردپای تغییرات فصلی در جو کره­ زمین را آشکار کرد. بر اساس محاسبات این دانشمندان، احتمال اینکه ظهورِ چنین تغییراتی طبیعی بوده باشد و ناشی اثرات انسانها بر آب و هوا نباشد، چیزی در حدود ۵ در یک میلیون است!

بنجامین سانتر، دانشمند جو­شناسی در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا می­گوید: «در جامعۀ بیولوژیست­‌ها، بسیاری به دنبال یافتن ریشه­ این تغییرات بودند، بنابراین تصمیم گرفتیم که اطلاعات ماهواره‌­ای را بررسی کنیم. آنچه که ما دیدیم نشان ­دهندۀ تاثیرات عمیقی است که انسان بر آب و هوا گذاشته است، و این تاثیر، نه تنها در دماهای سالانه، بلکه در چرخه فصلی نیز مشاهده می­ شود.»

دانشمندان با استفاده از مدل‌های کامپیوتری، رفتار تغییرات آب و هوایی کره زمین در طی هزاران سال را، در حضور و فقدان انتشار گازهای گلخانه‌­ای شبیه‌سازی کردند و به طور دقیق تغییرات جوی فصول را مورد مطالعه قرار دادند. سپس، پیش‌­بینی­‌های این شبیه‌سازی را با داده‌­های ماهواره‌­ای که پس از سال ۱۹۷۹ جمع‌آوری شده بود، مقایسه کردند. داده­‌های ماهواره­‌ای بیشتر شبیه به پیش‌­بینی­‌هایی بود که در شبیه­‌سازی مربوط به افزایش انتشار گازهای گلخانه‌­ای، وجود داشت. بیشترین تفاوت، در داده‌­های ماهواره‌­ایِ ثبت شده در سطوح بالایی زمین یافت شد.

دانشمندان بر این باورند که تفاوت بین دمای تابستان و زمستان طی ۴ دهه گذشته به طور متوسط ۰٫۴ درجه سانتیگراد افزایش یافته است. احتمالا، گرم شدن مناطق میانگان در هر دو نیمکره در طول تابستان، منشا این تغییرات است. سانتر می­گوید:« تغییر چرخۀ فصلی، نشانه­ قدرتمند  و محکمی است که بیانگر تأثیر قابل توجه انسان بر آب و هوای زمین میباشد.»

بیش از هر چیز، این یافته‌­ها آنچه را که دانشمندان آب و هوا از قبل می­دانستند، تایید می­ کند. اما سانتر امیدوار است که این یافته­‌ها، افرادی که نسبت به هشدارهای دانشمندان مبنی بر تغییرات آب و هوا و تاثیرات منفی انسان بر روی کره­ زمین بدبین بودند، را ساکت کند! یکی از پژوهشگران ِ “دانشگاه تگزاس ای اند ام” بنام اندی دسلر می­گوید: «من فکر نمی ­کنم این نتایج را بتوان به عنوان راه ­حلِ مشکلی عمده در علوم جوی در نظر گرفت. به علاوه، این یافته­‌ها به جلوگیری از تغییرات آب و هوایی نیز کمکی نخواهند کرد، اما شواهدی محکم مبنی بر اینکه انسان در حال تغییر الگوهای آب و هوایی است، را ارائه می­دهد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Science  منتشر شده است.

ترجمه: آوین تهمتن/ سایت علمی بیگ بنگ

وب سایت بیگ بنگ یک سایت علمی، تحقیقاتی میباشد که توسط تعدادی از علاقمندان به علم و دانش اداره می شود. این سایت از اواخر سال 1391 تاکنون به فعالیت خود در این حوزه ادامه داده است.

انسان ها همیشه درحال بدتر کردن وضعیت محیط زیست و طبیعت هستند