بیگ بنگ: زمانی که نخستین انسان‌های ماقبل تاریخ در اواخر عصر یخبندان پا به آمریکای جنوبی گذاشتند با سرزمینی شگفت‌انگیز و پر آب و گیاه مواجه شدند که در آن انواع حیوانات عجیب از تنبل‌های غول‌پیکر تا گورکن‌های به اندازهٔ یک خودرو می‌زیستند.

mam.hunt1اما این انسان‌های اولیه به مانند «گونه‌های مهاجم» عمل کردند، به طوریکه جمعیت آنان به سرعت افزایش یافت تا جاییکه با بی‌رحمی به منابع طبیعی آن ناحیه هجوم بردند. زمان زیادی طول کشید تا رشد جمعیت انسان‌ها پس از تشکیل سکونتگاه‌های ثابت و شروع کشاورزی و دامپروری پایدار شد. این یافته ها جامع‌ترین دیدگاه را در مورد آمریکای جنوبی، که آخرین قارهٔ قابل سکونت به وسیله بشر بوده است، فراهم می‌کند.

محققان دو مرحله مجزای تشکیل جمعیت در این منطقه را شناسایی کردند: نخستین مرحله از حدود ۱۴ هزار سال تا 5500 سال پیش که جمعیت انسان‌ها به حدود ۳۰۰ هزار نفر رسید؛ و دومین مرحله از حدود 5500 سال پیش تا 2000 سال پیش که جمعیت انسان‌ها به حدود ۱ میلیون نفر رسید. الیزابت هدلی استاد دانشگاه استنفورد می‌گوید «انسان‌ها دقیقاً شبیه دیگر گونه‌های مهاجم هستند. اگر منابع ما به اتمام برسد تحلیل خواهیم رفت. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که انسان‌ها می‌توانند حتی منابع در نواحی وسیع جغرافیایی مثل قاره‌ها را نیز به سرعت مصرف کنند».

پژوهشگران به وسیله روش «تاریخ‌گذاری رادیوکربن» و با استفاده از 1147 مکان باستان‌شناسی تاریخ رشد جمعیت انسان‌ها در آمریکای جنوبی را بازسازی کردند. با این روش می‌توان قدمت همه مواد ارگانیک (موادی که از موجودات زنده ریشه گرفته‌اند) را مشخص کرد. گونه‌های اجداد ما نخستین بار حدود ۲۰۰ هزار سال پیش در آفریقا ظاهر شدند، سپس به اروپا و آسیا مهاجرت کردند و در نهایت حدود ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار سال پیش به قارهٔ آمریکا وارد شدند.

southamerica_newsنخستین مرحله تشکیل جمعیت در آمریکای جنوبی به انقراض بسیاری از حیوانات بزرگ شامل فیل‌سانان، گربه‌های دندان خنجری، تنبل‌ها، گورکن‌ها و پرندگان بزرگ فاقد قدرت پرواز منجر شد. امی گلدبرگ مردم‌شناس دانشگاه استنفورد می‌گوید: «در این بازه زمانی جمعیت انسان‌ها به دلیل استفاده منابع گیاهی و حیوانی دوره‌های کم و زیاد شدن را تجربه کرد».

برخی مردم، به ویژه در نواحی خاصی از «آند»، شروع به پرورش حیوانات اهلی و کشت محصولات کشاورزی شامل کدو و فلفل کردند. اما بیشتر آنها به صورت چادرنشین باقی ماندند. به عقیدهٔ گلدبرگ، حدود ۵ هزار سال پیش مردم در جوامع پایدار سکنی گزیدند و ۳ هزار سال رشد سریع جمعیت آغاز شد که به سه برابر شدن جمعیت قاره آمریکا انجامید. او می‌افزاید ما در یافتیم که نه تنها منابع غذایی پایدار بلکه سکونتگاه‌های بزرگ به انسان‌ها اجازه داد تا محیط اطراف را فتح کنند و بی‌قاعده رشد کنند. بیشتر آنان در مناطق کنونی پرو، اکوادر و شمال شیلی زندگی کردند اما تعداد کم اما مهمی نیز در پاتاگونیا ساکن شدند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: news.stanford.edu , nature.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. البته تغییراتی چند میلیون سال پیش اتفاق خواهد افتاد برای ما قابل مشاهده نیست و قطعا نمی توان نظر داد تا چند چند هزار چند میلیون سال بعد دریاچه ها خشک میشود یا قاره ها از هم جدا میشوند زندگی برای جانداران روی زمین بلایی عظیم پیش میرود

  2. حدود 20 هزار سال پیش انسانها فناوری و علم اینو چگونه داشتند ک از اقیانوس اطلس بگذرند با تشکر

    1. خیلی ساده از روی یخ های تنگه بین امریکا و روسیه .
      بعضی ها انگار فراموش کردن زمین گرده.

    2. در اون زمان از اقیانوس اطلس عبور نکردن از تنگه برینگ که در شمال آسیا رو به آمریکا متصل میکنه عبور کردن. چون در اون مناطق هوا خیلی سرد بود به سمت جنوب که قابل سکونت بود مهاجرت کردن و تمدن های آمریکای مرکزی مثل آزتک ها و جنوبی مثل اینکاها و مایاها رو بعد پایه گذاری کردن