بیگ بنگ: اقیانو‌س‌ها بخش اعظمی از کره زمین را می‌پوشانند؛ از جمله طولانی‌ترین رشته‌کوه‌ها و پل‌های باستانی که انسان‌ها از آنها برای رسیدن به قاره‌های دیگر عبور کردند. اخترشناسی به نام «جیمز اودونوگو» که اخیراً یکی از ویدئوهای ناسا را بازسازی کرده، نشان می‌دهد که در صورت خشک شدن منابع آبیِ زمین، سیاره ما چه شکلی پیدا می‌کند. لذا با این کار، از سه پنجمِ پنهانِ سطح زمین پرده برداشته است. فیلم اصلی در سال 2008 توسط ناسا تهیه شده است.

NASAearthSurfaceWhatLiesBeneathبه گزارش بیگ بنگ، اودونوگو در آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن(JAXA) فعالیت می‌کند و سابقه کار در ناسا را نیز دارد. او برای ساخت این ویدئوی جدید، به فیلمی دسترسی پیدا کرد که فیزیکدان و انیماتور ناسا «هوراس میچل» در سال 2008 ساخته بود. اودانیو چیزهای جدیدی را به فیلم او اضافه کرد. او زمان‌بندی را ویرایش کرده و یک ردیاب اضافه کرد تا ببیند در طول انیمیشن چه میزان از آب خشک می‌شود. وقتی اقیانوس‌ها به تدریج آب‌شان را از دست می‌دهند، اولین بخش‌های زمین پنهانی که ظاهر می‌شوند، پوسته‌های قاره‌ای هستند.

اودونوگو در قالب یک ایمیل به «Business Insider» این چنین نوشته است: «قدری تعجب‌برانگیز بود، اما من نقطه شروع را نشان دادم؛ بخش‌های زیردریایی بسیار زیادی وجود دارد که بلافاصله در ده متر نخست افشا شد.» پوسته‎های قاره‌ای دربردارنده چندین پل زمینی هستند که انسان‎های اولیه از آنها برای مهاجرت از قاره‌ای به قاره دیگر عبور می‌کردند. ده‌ها هزار سال پیش، اجداد ما از اروپای قاره‎ای به انگلیس، از سیبری به آلاسکا و از استرالیا به جزایر اطراف آن مهاجرت نمودند. اودانیو در ادامه افزود: «وقتی آخرین عصر یخبندان به وقوع پیوست، مقدار عظیمی از آب اقیانوس‌ها به صورت یخ در قطب‌های سیاره ذخیره شد. دلیل وجود پل‌های زمینی همین بوده است. هر کدام از این پیوست‌ها فرصتِ مهاجرت را به انسان‌ها دادند. وقتی عصر یخبندان به پایان رسید، آب به نوعی در آن پل‌ها باقی ماند.» ویدئوی شبیه‌سازی باورنکردنی ناسا نشان می‌دهد که اگر اقیانوس‌ها خشک شوند، زمین چه شکل‌و‌شمایلی پیدا می‌کند.

در این انیمیشن، حذف آب باعث می‌شود دید تازه‌ای نسبت به جهانِ اجداد باستانی‌مان داشته باشیم. طولانی‌ترین رنجیره کوه‌های زمین نیز در این انیمیشن به نمایش در آمده است. وقتی سطح دریا به 2000 تا 3000 متر کاهش یافته باشد، این کوه‌ها نمایان می‌شوند. قله میان‌اقیانوسی هم بیش از 60000 کیلومتر گستردگی دارد. بیش از 90 درصد آن در زیر آب قرار دارد. کوه‌های آتش‌فشانی از میان درزها و شکاف‌ها به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند؛ جایی که صفحات تکتونیکی زمین فاصله چندانی با یکدیگر ندارند.

با خشک شدن اقیانوس‌ها تا 6000 متر در این ویدئو، آنها بخش اعظم محتوای آب‌شان را از دست می‌دهند. اما در 5000 متری دیگر است که عمیق‌ترین نقاط گودال ماریانا خالی از آب می‌شوند. اودونوگو گفت: «این برای من بسیار هیجان‎انگیز است که در انیمیشن، کف اقیانوس به مانند قاره‌ها از لحاظ ویژگی‌های زمین‌شناسی، متغیر و جالب است. خالی شدن آب دریاها و اقیانوس‌ها نه تنها زیر اقیانوس‌ها را نشان می‌دهد، بلکه از داستان باستانی بشر هم پرده برمی‌دارد.»

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: businessinsider.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.