بیگ بنگ: تصویری که علم از آیندۀ جهانِ همراه با دمای رو به افزایش به تصویر می­ کشد، بسیار سیاه است. با افزایش درجه حرارت، مرگ و میر انسان‌ها نیز افزایش پیدا می کند.

heat wave cityبه گزارش بیگ بنگ، پژوهش‌های جدید نشان می دهند که چگونه موج گرما، مانند موج گرمایی که امسال اروپا را تحت تاثیر خود قرار داد، در آینده سبب مرگ و میر انسانها می شود. افزایش این موج گرما، در برخی مناطق ممکن است افزایش مرگ و میر را در 2000 درصد افزایش دهد! با افزایش درجه حرارت، بدن بیش از حد گرم میشود، و شانس ظهور شرایط محیطی سخت (مانند هوای آلوده به دود و غبار) افزایش مییابد. این مساله برای سلامتی تمام انسانها خطرناک است. علاوه بر آن، موج­‎هایی گرمایی که در تابستان به وجود می ­آیند بسیار گرمتر از آستانۀ تحمل برخی از انسانها هستند.

در ماه گذشته در مونترال، 70 نفر در اثر افزایش دمای هوا کشته شدند. همچنان که پدیدۀ گرمایش جهانی به شیوع چنین وقایعی کمک می­ کند، ما نیز باید اثرات منفی آنها را بر سلامت خود بررسی کنیم. آنتونیو گاسپارینی از دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن می گوید: «این پژوهش‌ها به صورت نگران­ کننده­‌ای نشان می دهند که احتمالا فرکانس و شدت این موج‌های گرما با تغییر در شرایط آب و هوایی افزایش خواهد یافت. اما شواهد در مورد اثرات آن بر مرگ و میر در مقیاس جهانی محدود است.»

گاسپارینی به همراه یک تیم بین­‌المللی از پژوهشگران، از ابتدای سال 1984 تا پایان سال 2015، به صورت روزانه دما و تعداد مرگ و میر را اندازه‌­گیری کردند و پایگاه داده‌ای از این اطلاعات ایجاد نمودند. این پایگاه داده مربوط به 412 جامعۀ متفاوت است. آنها از این اعداد برای پیش‌بینی میزان مرگ و میر در سال 1977 و سال‌های پایانی قرن بیستم استفاده نمودند، و نتایج مختلفی را براساس چندین سناریو متفاوت مشاهده کردند. برای سناریویِ «کسب و کارِ مرسوم[1]»، این تایج بسیار ناخوشایند بودند.

گاسپارینی می گوید: «این پژوهش بعنوان بزرگترین مطالعه اپیدمیولوژیک در مورد اثرات پیش بینی شده افزایش درجه حرارت به خاطر گرمایش جهانی نشان می دهد که افزایش درجه حرارت می تواند به طور چشم‌گیری مرگ و میر مرتبط با گرما را به ویژه در مناطق پرجمعیتِ حاره‌­ای و نیمه حاره‌­­ای افزایش دهد.» تا سال 2080، نرخ مرگ و میر ناشی از گرما در کلمبیا احتمالا به 30 برابر مقدارِ کنونی می رسد. برای برزیل و فیلیپین، این عدد تنها کمی کمتر است و در حدود 10 تا 20 برابر میزان مرگ و میر کنونی خواهد بود.

در شهرهای اصلی ایالات متحده و استرالیا، میزان مرگ و میر به 4 برابر میزان کنونی خود خواهد رسید. تنها روزنه­ امیدی که در این پژوهش وجود دارد این است که بر طبق مدل‌های مشابه، این ارقام فرضی نباید آنقدرها هم بزرگ باشند. گاسپارینی میگوید: «خبر خوب این است که اگر ما گازهای گلخانه‌­ای را تحت شرایطی که مطابق موافقتنامه پاریس است کاهش دهیم، تاثیرات این پیش‌بینی­‌ها کاهشِ چشم­گیری خواهند یافت.»

heat wave europe cheat cwhhانسانها نیز به طور قطع با افزایش دمای هوا هماهنگ خواهند شد. برنامه ریزی شهری می تواند زیرساخت‌های مناسب برای زندگی و کار در دمای هوای گرم‌تر را فراهم کند. همچنین می توان مراقبت‌های بهداشتی لازم را پیش از خطرساز شدن موج گرما، آماده­‌سازی نمود. افراد می توانند آگاهی بیشتری نسبت به خطرات موج گرما کسب کرده و الگوهای رفتاری خود را تغییر دهند.

اقداماتی از این دست میتواند تاثیر قابل توجهی داشته باشند و تعداد قربانیان را کاهش دهند. اما حتی با وجود یک سناریوی بهتر، یعنی زمانیکه که کشورها به توافقنامه پاریس بپیوندند، موج گرما را جدی گرفته و اقداماتی را در جهت کم کردن اثراتشان بر گرم شدن زمین انجام دهند؛ انتظار می رود که میزان مرگ و میر در برخی کشورهای گرمسیری دو برابر شود. البته همانطور که میدانید، اوضاع حتی میتواند بدتر از این هم باشد. اما به هر حال و با وجود انجام تمام تمهیدات لازم، باز هم تابستان‌هایی مرگ­‌بار‌تر از تابستان سال 2018 را نیز بر روی سیاره­ زمین تجربه خواهیم کرد.

در حقیقت، برنامه های بهداشتی و تغییرات زیربنایی شهری در سطح جهانی رخ نمی دهد، و دولت ها به طور دقیق در موضع خود در مورد تغییرات آب و هوایی متحد نیستند. کشورهای در حال توسعه یا کشورهای دارای توزیع نابرابر ثروت، به احتمال زیاد سیاست‌های دولتی را در جهت کاهش تولید گرما پیش نخواهند برد. کشورهایی مانند چین با چیزی بیش از نابسامانی‌های مربوط به موج گرما روبرو هستند. مطالعات جداگانه­‌ای که توسط پژوهشگران MIT انجام شده است، نشان می دهد که موج گرمایی که در دشت شمال چین ممکن است رخ دهد، زندگی را در این قسمت از زمین غیر ممکن خواهد کرد.

در این منطقه، کشاورزی حجم زیادی از آب را به جو اضافه و یک پتو از بخار ایجاد می کند که اثرات گلخانه‌­ای را تشدید کرده و نیم درجه به درجه حرارتِ زمین اضافه می کند. رطوبت بالا همراه با درجه حرارت بالا، خنک شدن را تقریبا غیر ممکن می کند، زیرا در این شرایط عرق دیگر نمی تواند تبخیر شود. برای 400 میلیون نفری که در این دشت زندگی می کنند، این مساله یک فاجعه است. الفتیح الطاهیر، نویسنده­ اصلی این پژوهش، می گوید: «اگر تغییرات آب و هوایی ادامه پیدا کند، این نقطه گرم­‌ترین و مرگ‌بارترین موج‌های گرما را تجربه خواهد کرد.» هر طور که به این پژوهش نگاه کنیم می ­بینیم که سیارۀ در حال گرم شدن ما به مکانی کشنده مخصوصا برای بیماران و فقرا تبدیل خواهد شد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ PLOS Medicine منتشر شده است.

[1] «کسب و کارِ مرسوم» (business as usual) به وضعیتی گفته می‌شود که یک نهاد یا سازمان مطابق رویه‌های استاندارد و مرسوم خود به فعالیت خود ادامه می‌دهد. از این اصطلاح اغلب برای توصیفِ وضعیتی غیرعادی استفاده می‌شود که یک نهاد یا سازمان برای پرهیز از ایجاد عوارض منفی نیازمند اتخاذ رویه‌های خلاقانۀ جدید و تغییر مسیر است، اما با این‌حال تصمیم می‌گیرد به رویه­ مرسوم خود ادامه دهد و تغییر مسیر ندهد و به اصطلاح کسب و کارش را مثل همیشه ادامه دهد. «مترجم.»

ترجمه: آوین تهمتن/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه