بیگ بنگ: «ما میمون نیستیم، ماهی هستیم.» اگر واقعا عاشق علم هستید، یک سوال است که مطمئنا حداقل یکبار از شما پرسیده‌اند: «اگر ما از میمون‌ها فرگشت یافتیم، پس چرا میمون‌ها هنوز وجود دارند؟» بیشتر افراد قبل از به زبان آوردن انتخاب طبیعی، اجداد مشترک و وفق یافتن هر کدام از گونه ها با اکوسیستم منحصربفرد خود، لحظه‌ای درنگ می کنند. اگرچه این جواب‌ها عمدتا صحیح‌اند، اما به طور کامل نمی توان بر صحت آنها تکیه کرد.

EvolutionVideo webبه گزارش بیگ بنگ، در واقع، بر اساس ادعای «پروزانتا چاکرابارتی» استادیار فرگشت و ماهی‌شناسی، در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا، اکثر افراد (شاید حتی خودِ شما) فرگشت را به شکل نادرستی یاد گرفته‌اند. آقای چاکرابارتی یکی از بزرگترین کلاس‌های زیست‌شناسی فرگشتی را در آمریکا آموزش می دهد. به باور او، قبل از اینکه درباره فرگشت به دانشجویان تعلیم بدهد، در ابتدا باید چند سوء تفاهم و افسانه از واقعیات تمیز داده شود. او در کنفرانس گفتگوی «TED» مسائل فوق را به صورت ریز شرح می دهد: چهار میلیارد سال فرگشت در شش دقیقه. اگر وقت کافی دارید، این ویدئو واقعا ارزش دیدن دارد زیرا به محض پایان یافتن ویدئو، دیدگاه شما در خصوص جایگاه ما انسان‌ها در شجره زندگی دستخوش تغییر قرار می گیرد.

دانلود ویدئو / ترجمه زیرنویس: امیرحسین سلیمانی

افراد علاقمندی که می خواهند این مقاله را بخوانند، باید مسائل زیر را به خوبی بدانند. استادیار «چاکرابارتی» با کنار زدنِ یکی از متداول‌ترین سوء تفاهم‌ها دربارۀ فرگشت، کارش را آغاز می کند. بنا به توضیحات او، نظریه‌های زیادی در زیست‌شناسی فرگشتی وجود دارد و مانند خودِ فرایند فرگشت، آن دسته از نظریه‌هایی که بیشترین تطابق را با داده‌ها دارند، دوام بیشتری می آورند و مورد پذیرش واقع می شوند. ما همگی با نظریه انتخاب طبیعی داروین آشناییم: فرایندی که در طی آن، موجودات زنده‌ای که بیشترین تطابق و تناسب را با محیط دارند، موفق به بقا و تولید مثل می شوند؛ ولی آنهایی که قدرت سازگاری با محیط نداشته باشند، محکوم به نابودی هستند.

اساسا، کل ماجرا بر همین نظریه استوار است. به گفته چاکرابارتی، فرگشت به همین سادگی است. تا به اینجای کار، می دانید که فرگشت فقط یک نظریه نیست و انتخاب طبیعی را هم درک می کنید. اما نقطه‌ای که بیشتر افراد و حتی تحصیل کرده‌ها در آن دچار اشتباه می شوند، زمانی است که معلمان در مدرسه تصویر زیر را برای دانش‌آموزان ارائه دادند:

March of Progress Fold inدر درس زیست‌شناسی به آموزش داده شد که انسان‌ها در انتهای درخت تکاملی قرار دارند. به ما یاد داده می شود که گیاهان و باکتری‌ها، جزو اولین‌ها هستند. نخستین مهره داران ماهی‌ها بودند و زمینه را برای ظهور دوزیستان فراهم نمودند. سرانجام، برخی دوزیستان به خزندگان تبدیل شده و بعضی از آنها هم به پستانداران تبدیل شدند. در نهایت، انسان در زمین پدیدار شدند. اما فرگشت با ما به پایان نمی رسد و حیات قطعا در یک خط راست تکامل پیدا نمی کند. یا همانطور که آقای چاکرابارتی می گوید: «ما هدف فرگشت نیستیم.»

چاکرابارتی توضیح می دهد: «بدون درک صحیح فرگشت، نمی توانید این سوال قدیمی را که ما از کجا آمده‌ایم، بپرسید. عدم درک صحیح فرگشت باعث شده تا دیدگاه‌های نادرست زیادی در خصوص چگونگی برخورد با سایر موجودات زنده در زمین مطرح شود.» خب اگر نحوۀ تفکرمان درباره فرگشت درست نیست، باید چه کار کرد؟ برای درک این موضوع، نیاز است تا سفری سریع به چهار میلیارد سال گذشته انجام دهیم و به موجودات زنده تک سلولی برسیم. این موجود زنده تک سلولی باعث پیدایش سایر موجودات زنده تک سلولی شد و این روند برای چند میلیون سال تداوم پیدا کرد؛ باور بر این است که حیات بسیار قدیمی و کاملا ابتدایی بوده است. اما آن موجودات زنده تک سلولی همچنان در حال فرگشت هستند؛ میکروب‌های ریز و باکتری‌ها برخی از موفق‌ترین موجودات زنده در زمین به شمار می روند. حتی اگر ما انسان‌ها دچار انقراض شویم یا زمین را به مقصد سیاره دیگری ترک کنیم، میکروب‌ها و باکتری‌ها می توانند به حیات‌شان در این سیاره ادامه دهند.

Screen Shot at .. pmتقریبا 3 میلیارد سال قبل، موجودات زنده چند سلولی فرگشت یافتند؛ مثل قارچ‌ها، گیاهان و حیوانات. ماهی‌ها اولین مهره‌داران بودند. پس بله، ما همگی ماهی هستیم. سپس، یک راسته از ماهی‌ها به خشکی آمد و باعث پیدایش خزندگان و پستانداران شد. همان طور که می دانید، بعضی از خزندگان به پرندگان تبدیل شدند، بعضی از پستانداران هم به پریمات‌ها. برخی از پریمات ها به میمون‌های دم‌دار تبدیل شدند و برخی دیگر هم به میمون‌های بزرگ. گروه آخر شامل چندگونه انسان بود که ما یکی از آن گونه‌ها هستیم.

اما این پایان خط نیست. تمام این مدت، حیات پیرامون ما به فرگشت و انقراض خود ادامه داده است؛ و بسیاری از گونه‌ها تنها چند میلیون سال شانس بقا در زمین داشته‌اند. در واقع، بیشتر موجودات زنده در زمین که امروزه آنها را می بینیم، قدمتی به درازای گونه ما دارند. اگر حیات را به عنوان یک کتاب بزرگ و تمام نشده در نظر بگیرید، ما فقط چند صفحه آخر هر فصل را مطالعه کرده‌ایم. اما نباید با گفتن اینکه در حال خواندن صفحه آخر کتاب هستیم، خودمان را گول بزنیم. نباید این ایده را در ذهن داشت که ما انسان‌ها موجودات خاصی هستیم. باید انسان‌ها را بعنوان برگ‌های جوانی در این درخت زندگی عظیم و باستانی در نظر بگیرید. همه ما به واسطه شاخه‌های نامرئی نه تنها به یکدیگر پیوند خورده‌ایم، بلکه با خویشاوندان انقراض یافته و اجداد فرگشتی‌مان هم ارتباط داشته‌ایم. چاکرابارتی گونه انسان را ماهی کوچکی تصور می کند که از آب به خشکی آمده است؛ گونه‌ای که موفق به یادگیری حرکت و تکلم شد.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. سلام، چند وقت پیش دوستی به من می‌گفت با یک استدلال ساده تونسته فرگشت رو رد کنه! میگفت که اگه فرگشت درست باشه و همیشه هم در حال رخ دادن هست چرا در حال حاضر نمیتونیم نمونه های مختلف انسان در حال تکامل رو ببینیم؟! یعنی نمونه انسان هایی در مراحل مختلف تکامل. نمی‌دونم منظورش رو درست رسوندم یا نه. میدونم مشکلش از درست نفهمیدن فرگشت هست ولی جواب سرراستی براش نداشتم شاید چون خودم هم درست فرگشت رو درک نکردم. دوستان بنظرتون جواب درست چیه؟

  2. جای تشکر هم داره از امیر حسین سلیمانی بابت ترجمه و زیر نویس این ویدئو جالب و جذاب
    درود بر تیم تحقیقاتی بیگ بنگ