بیگ بنگ: گونه جدیدی از یک شکارچی دریایی در پارک ملی کوتنای کانادا شناسایی شده که تقریبا 506 میلیون سال پیش در دورۀ کامبرین زندگی می‌کرد. فسیل‌های این جاندار به خوبی در این پارک حفظ شده بود.

image e Cambroraster falcatus
تصویری شبیه‌سازی شده از موجودی بنام «کامبروراستر فالکاتوس»

به گزارش بیگ بنگ، این جاندار که «کامبروراستر فالکاتوس» نام دارد، پاهایی به اندازۀ 30 سانتی‌متر داشت. «جو مویسیک» دانشجوی دانشگاه تورنتو و موزه سلطنتی اونتاریوی کانادا بیان کرد: «کامبروراستر فالکاتوس یکی از خویشاوندان دور آنومالوکاریس بود؛ شکارچی قهاری که آن زمان در دریا سکونت داشت؛ اما شواهد نشان می دهد این جانور به شیوۀ بسیار متفاوتی تغذیه میکرده است. این حیوان پنجه‌های شیارمانند و دهانی به شکل تکه آناناس داشت.»

دکتر «شان برنارد کارون» از دانشگاه تورنتو و موزه سلطنتی اونتاریوی کانادا گفت: «ما فکر می‌کنیم شاید این موجود از این پنجه‌ها برای زیر و رو کردن رسوبات استفاده می‌کرده و شکار مدفون شده‌اش را بدست می آورد. با فضاهایی که میان پنجه‌های این جاندار وجود دارد که به کمتر از یک میلی‌متر می‌رسد، کامبروراستر فالکاتوس میتوانست از موجودات زنده خیلی کوچکی تغذیه کند. البته نمیتوان بطور کلی اینطور فرض کرد که این حیوان از شکارهای بزرگ صرف‌نظر می‌کرده است.»

این فضای دهانی تخصصی هم‌نام با گروه منقرض شده‌ی رادیودونتا است که هم کامبروراستر فالکاتوس و هم آنومالوکاریس را شامل می شود؛ همچنین تصور بر این است که یکی از ترکه‌های دودمان بندپایان باشد. مویسیک افزود: « کامبروراستر فالکاتوس با این لاک سر پهناور و فرورفتگی‌های عمیقی که در فضای چشمانش وجود دارد، به حیوانات امروزی شباهت دارد که در جاهای عمیق زندگی می کنند؛ مثل خرچنگ‌های نعل اسبی. لذا ما شاهد مورد قابل توجهی از همگرایی فرگشتی در این جاندران هستیم. این نوع همگرایی نشان دهندۀ محیط زیست و سبک زندگی مشابهی است؛ یعنی مثل خرچنگ‌های نعل اسبی، شاید کامبروراستر فالکاتوس هم از قابلیت‌های خود برای تغذیه از رسوبات استفاده می‌کرده است. تعداد زیاد نمونه‌های احیا شده از نکات قابل توجه این تحقیق است. این حیوان به تعداد بسیار زیادی وجود داشته و همین عامل باعث تعجب محققان شده است.»

بر اساس صدها فسیلی که به خوبی حفظ شده‌اند، محققان توانستند کامبروراستر فالکاتوس را با جزئیات بی‌سابقه‌ای بازسازی و احیا نمایند؛ لذا از خصوصیاتی پرده برداشته شد که قبلا در گونه‌های مرتبط دیده نشده بود. دکتر کارون گفت: «شواهد فسیلی رادیودانت خیلی پراکنده است؛ ما هم تنها نمونه‌های پراکنده آن را پیدا کردیم. بخش‌های زیاد و فسیل‌های کاملی که در محل باستان‌شناسی پیدا شده است میتواند به کمک کند تا شکل و شمایل این حیوانات را به خوبی بررسی کرده و سرنخ‌های خوبی از سبک زندگی‌شان بدست بیاوریم. این اکتشاف ما محققان را واقعا به وجد آورده است.» این مقاله در مجله The Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است.