بندپایان ۴۸۰ میلیون سال پیش نوعی رفتار جمعی داشتند!

0
775

بیگ بنگ: بتازگی محققان به بررسی بندپایان خرچنگی فسیل شده امپکس مراکش، که ۴۸۰ میلیون سال پیش می‌زیستند، پرداختند و دریافتند احتمالاً این بندپایان خرچنگی در محل‌هایی دفن شده‌اند که همۀ آنها در یک جهت قرار گرفته‌اند. این دانشمندان نتیجه گرفتند حرکت دست‌جعی این امپکس‌ها ممکن است نوعی رفتار جمعی بوده باشد که در پاسخ به نابسامان شدن چرخه‌ای شرایط زیست، رخ داده است.

acbe f c edd fdaebdc largex APبه گزارش بیگ بنگ، اگرچه درک ما از آناتومی حیوانات اولیه نسبت به قبل پیشرفت چشمگیری داشته، اما هنوز در مورد رفتار آنها چیز زیادی نمیدانیم. آیا رفتار گروهی اخیراً در حیوانات فرگشت یافته یا از ابتدا وجود داشته؟ برای پاسخ به این سؤال، محققان موسسه CNRS، دانشگاه پوآتیه، دانشگاه بریتانی غربی، دانشگاه لیون ۱ کلود برنارد، دانشگاه کدی ایاد(مراکش) و دانشگاه لوزان(سوئیس)، فسیل بندپایان خرچنگی مراکش که ۴۸۰ میلیون سال پیش در زمین می‌زیستند را مورد مطالعه قرار دادند.

این مطالعات نشان داد که احتمالاً این بندپایان خرچنگی در جایگاه‌های خودشان که همگی در یک جهت، و در خطوط منظم قرار گرفته بودند و در حالیکه می‌توانستند در طول طوفان از طریق ستون فقرات طولانی خود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، دفن شده‌اند. با مقایسۀ این شواهد با رفتار حیوانات زنده مانند خرچنگ‌های خاردار آمریکای شمالی، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که حرکت دسته‌جمعی امپکس‌ها ممکن است نوعی رفتار جمعی را نشان دهد که در پاسخ به اختلالات دوره‌ای ِ به وجود آمده در شرایط زیست محیطی مانند طوفان‌ها یا تغییرات ِ شیمیایی مرتبط با تولید مثل بروز می‌کردند.

به نظر می رسد این مثال نشان می‌دهد که رفتار گروهی منشأ باستانی دارد و از همان اوایل در ابتدایی‌ترین موجودات هم وجود داشته و به آنها اجازه می‌داده تا خود را از استرس محیطی دور نگاه دارند و شانس ِ تولید مثل و بقا را در اجتماع ِ خود افزایش دهند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Scientific Reports منتشر شده است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ