بیگ بنگ: رابط‌ کنترل مغز از جمله فناوری‌های در حال ِ توسعه‌ای به حساب می آید؛ که ما هنوز از آمادگی کامل برای ادغام مغرمان با رایانه‌ها برخوردار نیستیم. اما یک شرکت اظهار امیدواری کرده که می خواهد بدون انجام عمل جراحی دستگاه‌های EEG را به منظور درمان ِ بیماران آسیب نخاعی و سکته، در مغز تعبیه نماید.

به گزارش بیگ بنگ، نوآوری‌های فناوری از قبیل «Neuralink» ایلان ماسک و سایر رابط‌های مغز – رایانه (BCI) می توانند روزی هوش، حافظه و ارتباطات انسانی را ارتقا بخشند. اگرچه این فناوری در عمل بسیار جذاب و اغوا کننده است، اما تصور جاسازی یک تراشه در مغز انسان کافی است تا ظریف‌ترین طرفداران سبک علمی- تخیلی هم قدری به وجد آمده و متعجب شوند.

یک استارت‌آپ فناوری عصبی بنام «BrainQ» می خواهد راهکار ِ ملایم‌تری برای یکپارچه‌سازی مغز انسان با فناوری یاد شده ارائه کند. این استارت‌آپ بجای استفاده از ایمپلنت‌ها در صدد آن است که بدون انجام عمل جراحی اقدام به تعبیه دستگاه‌های EEG در مغر نماید. این دستگاه قادر به ضبط فعالیت الکتریکی در مغز خواهد بود. دستگاه‌های EEG توسط سایر گروه‌هایی که بر روی بیماران فلج کار می کردند، استفاده شده و «BrainQ» امیدوار است بتواند اهداف مشابهی را برای بهبود زندگی بیماران آسیب نخاعی و سکته بدست آورد.

شرکت «Neurotech» میداند که قبل از تولید انبوه فناوری‌اش برای مقاصد پزشکی، با یک سری چالش مهم روبروست. در وهله اول، باید آزمایش‌های بالینی انسان را با موفقیت به پایان برساند. سپس باید مجوز تایید سازمان غذا و داروی جهانی اخذ گردد تا امکان عرضه آن در آمریکا فراهم شود. آخرین و دشوارترین چالشِ پیش روی «BrainQ»، رقابت با سایر شرکت‌هایی خواهد بود که میخواهند فناوری EEG مشابهی را ایجاد کنند. اگرچه شرکت‌هایی مثل «NeuroLutions» و «NeuroPace» همواره در زمینۀ فناوری به عنوان رقبای اصلی طاهر خواهند شد، اما به نظر می رسد «BrainQ» پرچمدار توسعۀ فناوری‌هایی باشد که هدفش درمان ِ بیماران آسیب نخاعی و سکته است.

این شرکت امیدوار است فناوری مورد نظر تا سال 2020 به بازار آمریکا راه پیدا کند. پس از آن، مدیران این شرکت تلاش خواهند کرد با گسترش کاربرد فناوری‌ها در طیف وسیع‌تری از بیماری‌ها، دست سایر شرکت‌ها را از رقابت با آنها قطع کند. «آسف لیفشیز» سخنگوی «BrainQ» به «TechCrunch» گفت: «در آینده، شرکت ما امیدوار است از این فناوری برای گرداوری داده و بهبود عوارض بیماران مبتلا به آلزایمر و تعداد زیادی از بیماری‌های مختص کودکان استفاده کند.»

جدول زمانی شرکت «BrainQ» منطقی به نظر می رسد: از آنجا که این شرکت بر راهکار ملایم‌تری جهت ادغام مغز با فناوری تاکید دارد، «BrainQ» امیدوار است طیف وسیعی از داده‌ها را در خصوص فعالیت الکتریکی مغز انسان، بدست آورد. این داده‌ها می تواند روزی برای ارزیابی بهتر شرایط بیماران و ارائه درمان‌های موثرتری مورد استفاده قرار گیرد.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. البته ادغام کامل مغز خیلی کار دشواری و به همین راحتی هم نمیشه به جواب قطعی رسید