بیگ بنگ: ایلان ماسک ادعا کرد تراشه مغزی نورالینک تا یک سال دیگر در مغز انسان‌ها قرار می‌گیرد. این تراشه می‌تواند به افرادی که دچار آسیب نخاعی یا حرکتی هستند کمک کند.

Neuralink

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، ایلان ماسک در یک گفتگوی زنده با وال‌استریت ژورنال گفت: تراشه مغزی نورالینک روی میمون‌ها عملکرد بسیار خوبی داشت و آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این فناوری ایمن و قابل اطمینان است. امیدواریم سال آینده و پس از تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا، این تراشه را در بدن انسان‌ها، به طور خاص گروهی از افراد که دچار آسیب‌های نخاعی هستند، نصب کنیم. تصور می‌کنم با این کار می‌توانیم به فردی که نمی‌تواند راه برود یا از بازوهایش استفاده کند توانایی دوباره ببخشیم.

در نهم آوریل ۲۰۲۱، نورالینک از تراشه مغز خود در یک میمون رونمایی کرد. این تراشه به میمون امکان بازی کردن با کامپیوتر را می‌داد. این دستگاه در مغز حیوان در طول بازی داده‌های عصبی را ضبط می‌کرد و حرکات را پیش‌بینی می‌کرد.

این تراشه با استفاده از دو هزار الکترودی که به قشر حرکتی مغز متصل می‌شود، سیگنال‌های الکتریکی مغز را ضبط و رمزگشایی می‌کند. این تراشه که به اندازۀ یک سکه است، توسط رشته‌هایی به رساناهایی که درون مغز کاشته شده‌اند، متصل شده است. روند نصب تراشه در مغز نسبتاً ساده است و نورالینک ادعا می‌کند رشته‌های تراشۀ مغزی بسیار ظریف‌ هستند و با دست انسان قابل نصب نیستند.

ماسک می‌گوید که این فناوری برای مغز ایمن است و می‌توان به راحتی آن را جداسازی کرد. بنابراین تنها مانع نورالینک برای رسیدن به آزمایش‌های انسانی، تاییدیه سازمان غذا و دارو است. استانداردهای ما برای کاشت این دستگاه بالاتر از آن‌ چیزی است که مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد. استانداردهای ما برای امنیت این دستگاه از آن چه که دولت آمریکا می‌خواهد نیز بالاتر است.

ماسک در روز دوشنبه در توییتی بار دیگر زمان‌بندی خود برای سال ۲۰۲۲ را تکرار کرد و اعلام کرد که پیشرفت نورالینک زمانی که این دستگاه سال آینده در مغز انسان‌ها قرار بگیرد، ‌سرعت خواهد گرفت. ماسک گفت: «این اتفاق بزرگی است. من نمی‌خواهم بی‌دلیل امید بدهم اما مطمئنم که این اتفاق رخ خواهد داد. تراشه‌های نورالینک علاوه بر بازگرداندن توانایی حرکت به افراد ناتوان، می‌توانند در درمان اعتیاد و افسردگی نیز مفید باشند.»

ماسک فرآیند قرار دادن تراشه را نیز توضیح داده است. این فرآیند شامل برداشتن بخشی از پوست سر، وارد کردن الکترودها به وسیله ربات به مغز و قرار دادن تراشه است و تنها زخم کوچکی باقی می‌ماند. او همچنین اعلام کرد که این فناوری می‌تواند تبدیل به رابط مغزی کامل در طول ۲۵ سال شود و به ارتباط میان انسان و هوش مصنوعی کمک کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailymail.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. ای کاش دنیا ایلان ماسک های بیشتری داشت تا ثروت خودرابرای بهبود زندگی انسانها مصرف کنند نه جنگ و خونریزی.

    1. ایلان ماسک انسان فوق‌العاده جالب و ارزشمند و تاریخ سازی هست که یک تنه داره کارهای خیلی بزرگ و تاریخ سازی رو انجام میده . که همین کار و برنامه های فضایی اش و … تاریخ رو تغییر خواهد داد