بیگ بنگ: تا چندین دهه تصور بر این بود که تعداد میکروب‌ها و باکتری‌های درون بدن ما بیشتر از سلول‌هاست؛ اخیرا تعدادی از محققان کانادایی از موسسه ملی سلامت این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند.

010816_ti_bacteria_feat_freeبه گزارش سرویس بیگ بنگ به نقل از ایسنا، برای تعیین دقیق نسبت تعداد باکتری‌های بدن به سلول‌ها، محققان به بررسی مقالات مختلف درباره تعداد جمعیت‌های میکروبی در بدن انسان پرداختند. فرد مرجع در این مقالات بین 20 تا 30 سال سن و وزنی در حدود 70 کیلو و قدی برابر با 170 سانتیمتر داشت. محققان به جست‌و‌جوی محاسبات مربوط به تعداد باکتری‌ها پرداخته و دریافتند که شمار این میکروب‌ها در بدن انسان در حقیقت بیشتر از آنچه واقعا هست تخمین زده شده است.

روده یکی از بزرگترین جمعیت‌های میکروبی و باکتریایی را در خود جای داده‌ است، ولی وقتی مطالعات قبلی به تخمین این جمعیت‌ها می‌پرداخته‌اند در حقیقت تراکم باکتری‌ها در گرم وزن‌ در کولون را در نظر می‌گرفتند. اما محققان می‌گویند که تراکم باکتری‌ها در کولون بسیار بیشتر از کل مسیر گوارشی است، لذا فرض کردن این که کل مسیر روده‌ای همچون کولون پر از باکتری است می‌تواند گمراه‌کننده باشد.

نتایج مطالعه جدید تخمین می‌زند که حدود 39 تریلیون باکتری در برابر 30 تریلیون سلول انسانی در بدن ما وجود دارد و البته این یک تخمین است، نه یک حقیقت ثابت شده. بنابراین همچنان به نظر می‌رسد که شمار سلول‌های باکتریایی در بدن ما بیشتر از سلول‌های انسانی است، اما نسبت این دو نزدیک‌تر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شد. جزئیات بیشتر این پژوهش در biorxiv.org منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: sciencenews.org , nationalgeographic

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.