بیگ بنگ: باستان‌شناسان دانشگاه ویسکانسین موفق به مطالعه قدیمی‌ترین کریستال زمینی 4.4 میلیارد ساله در غرب استرالیا شدند. دانشمندان می‌گویند این کریستال درخشان می‌تواند چگونگی تشکیل حیات بر روی سیاره زمین را نشان دهد.

4545کریستال زیرکن 4.4 میلیارد ساله قدیمی ترین پوسته زمین می باشد. این کریستال بینش های جدیدی را درباره چگونگی سرد شدن زمین از ماگما نشان می دهد که چگونه 160 میلیون سال پس از تشکیل منظومه شمسی مان، قاره ها شکل گرفتند.

محققان در مقاله‌ای که در مجله Nature Geoscience منتشر شده، اظهار کردند که این کشف نشان می‌دهد پوسته زمین کمی پس از شکل‌گیری زمین بوجود آمده و اینکه این جواهر ریز، باقیمانده‌ای از آن است. به گفته آنها، این نتایج نشان‌دهنده آن است که زمین اولیه آنطور که بسیاری از دانشمندان تصور می‌کردند، یک مکان خشن نبوده است. دانشمندان برای تعیین سن قطعه زیرکن، ابتدا از یک شیوه تعیین سن پذیرفته شده بر اساس تعیین تجزیه رادیواکتیو اورانیوم به سرب در نمونه‌های معدنی استفاده کردند. این دانشمندان روشی موسوم به توموگرافی کاوش اتم را بکار بردند که می‌توانست هر اتم سرب را در بلور شناسایی کرده و جرم آنها را تعیین کند. این روش تائید کرد که جواهر زیرکن مزبور در حقیقت 4.4 میلیارد ساله است و در عین زیبایی ظاهری به عنوان قدیمی‌ترین قطعه از زمین به حساب می‌آید.

این کریستال 13‌سال پیش در منطقه «جک هیلز» استرالیا کشف شده و از آن زمان دانشمندان در حال تحقیق روی آن هستند. زیرکن‌ها از مجموعه کانی‌ها هستند و در رنگ‌های آبی، قرمز و نارنجی دیده می‌شوند و شکل ظاهری‌شان بلوری است. باستان‌شناسان این قطعه کوچک کریستالی زیرکن را در مزرعه‌ای در غرب استرالیا کشف کرده‌اند و از آن به‌عنوان تقویم زمین برای کشف چگونگی تبدیل آن به کره‌ای قابل سکونت سخن می‌گویند.

article-2566588-1BC648D800000578-707_634x429این تصویر خط زمانی تاریخچه سیاره زمین است که محل شکل گیری کریستال زیرکن و زمین اولیه سرد را در 4.4 میلیارد سال پیش نشان می دهد.

آنها معتقدند زمین اولیه سرد و غیر قابل سکونت بوده و دارای آب چندانی نبوده و کم‌کم گرمای مساعد و آب فراوان را به‌دست آورده و قابل زندگی شده است. این حالت حتی می‌تواند در دیگر سیارات غیر قابل سکونت نیز تکرار شود. کریستال زیرکن، خود تکه‌ای از پوسته اولیه زمین محسوب می‌شود. محققان عقیده دارند زمین به شکل توپی از سنگ مذاب در 4.5 میلیارد سال قبل شکل گرفته است، به این معنی که پوسته آن در فاصله نسبتا کمی بعد از آن، یعنی 100 میلیون سال بعد ایجاد شده است. سن بلور همچنین به این معنی است که پوسته تنها 160 میلیون سال بعد از شکل‌گیری اولیه منظومه شمسی بوجود آمده است. این یافته‌ها از مفهوم یک «زمین اولیه سرد» پشتیبانی می‌کنند که دمای آن به اندازه کافی برای برخورداری از اقیانوس و شاید حیات در زمانی زودتر از تصورات قبلی پائین بوده است. ابعاد کریستال مورد مطالعه 200 در 400 میکرون بوده که می‌توان گفت دو برابر قطر موی انسان است.

قدیمی‌ترین نمونه فسیلهای حیات، استروماتولیتهایی هستند که توسط نوعی باکتری باستانی در حدود 3.4 میلیارد سال پیش تولید شده‌اند.

مطالعه بیشتر در : foxnews, dailymail