تهیه اطلس ژنوم انسان با استفاده از سلول‌های بنیادی

بیگ بنگ: محققان با استفاده از فناوری پیشرفته ویرایش ژن و سلول های بنیادی جنینی موفق به تهیه اطلس ژنوم انسان شدند. این اطلس نقش ژن ها در سلامت و انواع بیماری ها را آشکار می کند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، سلول‌های بنیادی جنینی منبع منحصربفردی هستند؛ چراکه توانایی تبدیل به انواع سلول‌های بالغ را دارند. طبیعت متنوع این سلول ها آنها را در زمینه داروهای احیاکننده، مدل‌سازی بیماری‌ها و کشف داروهای جدید قابل استفاده کرده است. به موازات کشف سلول‌های بنیادی جنینی، توالی‌یابی ژنوم انسان و شناسایی مجموعه ژن ها که مسئول هویت ژنتیکی هستند، علم زیست شناسی را چند گام به جلو برده است. از طرفی این دستاورد به چالش جدیدی در درک عملکرد ژن های ژنوم انسان بدل شده است.

محققان آمریکایی به تازگی به ابزار جدیدی برای ترمیم عملکرد تمام ژن‌ها با استفاده از سلول های بنیادی جنینی دست یافتند. در این دستاورد جدید تمام ژن های موجود در ژنوم انسان با بیش از ۱۸۰ هزار جهش متمایز بررسی شده است. برای تهیه چنین مجموعه ای، از فناوری پیشرفته ویرایش ژن کریسپر ‘ CRISPR’ و یک نوع جدید از سلول‌های بنیادی جنینی که به تازگی توسط همین گروه مطالعاتی مشتق شده، استفاده شده است.

این سلول بنیادی جدید فقط دارای یک کپی واحد از ژنوم فرد است و در عوض دو کپی از مادر و پدر دارد که ویرایش ژنتیکی را ساده‌تر کرده است، زیرا برای جهش ژنتیکی فقط به یک کپی از هر ژن نیاز است. این اطلس جامع نشان می دهد فقط حدود ۹ درصد از ژن های ژنوم انسان برای رشد و بقای سلول‌های بنیادی جنینی انسان ضروری هستند، در حالی که ۵ درصد از آنان رشد این سلول‌ها را محدود می کنند.

امکان بررسی ژن های مسئول در تمام اختلالات ارثی در مراحل اولیه رشد نیز با استفاده از این اطلس قابل بررسی است. همچنین می توان نحوه تاثیر ژن های عامل سرطان را بر رشد سلول‌های بنیادی جنینی با استفاده از این نقشه بررسی کرد. مطالعه در مورد بیماری های ژنتیکی، انواع سرطان و تولید داروهای جدید از جمله مهمترین کاربردهای این اطلس است. نتایج این مطالعه در نشریه Nature Cell Biology منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: sciencedaily.com

وب سایت بیگ بنگ یک سایت علمی، تحقیقاتی میباشد که توسط تعدادی از علاقمندان به علم و دانش اداره می شود. این سایت از اواخر سال 1391 تاکنون به فعالیت خود در این حوزه ادامه داده است.

موضوع سلول های بنیادی خیلی شیرین