ثبت صداهایی مرموز در ۳۶ کیلومتری سطح زمین

34
1303

بیگ بنگ: یک بالون آزمایشیِ ارتفاع بالای ناسا، صداهایی پیچیده، غریب و بلاتوضیح را ۳۶ کیلومتر بالای سطح زمین ضبط کرده است؛ امواج صوتی با فرکانس زیر ۲۰ هرتز که خارج از محدوده شنوایی انسان بوده و به ‘فروصوت جوی’ (atmospheric infrasound) مشهورند.

تصویری از طیف نگار فروصوت که طی پرواز این بالون ِ تحقیقاتی ثبت شد.

به گزارش بیگ بنگ، با افزایش سرعت این امواج تا جایی که قابل شنیدن باشد، صداهای همهمه وار موحشی با تلفیقی از خش خش کاغذ، فریاد روبات، چند ترقه، بار الکتریکی، و بسیاری صداهای جیغ مانند می شنوید. تجهیزات ضبط صدای مزبور را دَنیل بام (Daniel Bowman) دکترای ژئوفیزیک دانشگاه کارولینای شمالی طراحی، و آنها را به بالون عظیم هلیومی ‬ نصب کرده است؛ بالونی که با هدف ایجاد علاقمندی به هوافضا، هر ساله ۱۲ دانش آموز را تا ۳۷ کیلومتری زمین بالا می برد.

پس از سفری ۹ ساعته، بامن و همراهانش به ناحیه معروف به ‘فضای نزدیک’ (Near space) – قبل از استراتوسفر در ۱۰۰ کیلومتری زمین – رسیدند. به گفته او: «من از پیچیدگی محض این سیگنالها شگفت زده شده بودم. توقع داشتم چند نشانه کوچک ببینم. یقیناً اگر تجهیزات بیشتری آن بالا بگذاریم، چیزهایی می یابیم که تاکنون ندیده ایم.»در ویدئوی زیر می توانید به مجموعه صداهای فضایی ضبط شده توسط آژانس فضایی اروپا (‪‎ESA‬) گوش کنید:

اینها اولین صداهایی بودند که طی چنین آزمایشی در آن ناحیه در نیم قرن اخیر ضبط شدند و علیرغم تمامی حدسیات، منبع تولید آنها ناشناخته باقی می ماند. دانشمندان پرواز دیگری را برای امسال بالون پیش بینی کرده اند، که می تواند به تشخیص منبع این اصوات عجیب کمک کند. همچنین ناسا قصد دارد تا ابزار ضبط بیشتری را توسط بالون HASP به آن ناحیه ارسال نماید.

ترجمه: حامد احدی / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: Live Science

34 دیدگاه ها

1. سلام من قبلا مطالعاتی در این زمینه داشتم ،
    این صدا را نمیدانم ولی صداهای دیگری که از فاصله های حتی بسیار بسیار بیشتر از طرح کره زمین ثبت شده کاملا غیر عادی بود و هیچ توجیه علمی نداشتند ! صدا ها داری الگوریتم بوده و اصلا اتفاقی یا جعلی نبودند !
    بعضی از نظریه پردازان هم تایید
    بسیار ترسناک است …

• صدا نوعی سیگنال هستش با تقویت کننده تقویت میکنیم و میشنویم . فقط بعضی صداها که توانشون پایین هستش و در محدوده ی نویز تقویت کننده باشه رو نمیشه کامل شنید چون با نویز مدار مخلوط میشه و خراب میشه .

2. اگه فرکانسی که در محدوده شنوایی انسان نیست رو به فرکانس قابل شنوایی تبدیل کنیم، این که دیگه اون فرکانس نیست!
    نمیدونم منظورمو رسوندم یا نه!
    یعنی اون فرکانس دیگه کاملا عوض شده و به صدا تبدیل شده

3. داشم باید فرکانس رو از بیست هرتز ببره بالاتر که بشنوی.فقط کمی زیرتر میشه به زبان ساده.و چاره ای جز این نیست اگه بخوای بشنوی. دمشون گرم خوشحالم که با این محققان و دانشمندان ، هم ناسا و هم امریکائیهای فضانورد هم قرن هستم.

4. والابه قول اون دوستمون همش خش و پش بود والا نه صدای ناله ای نه یازی بچه ها نه … .واقعامن هیچی نفهمیدم الان این صدای مثلاجهنم بود؟؟مثلابهشت بود؟؟مثلاصدای فرشته ها بود؟؟میشه قانعم کنین ببینیم صدای چی بود؟؟

5. صدای خش پش به خاطر این بوده که سیگنال هایی که فرستاده شده توسط بالن دچار عارضه شده بود ولی اگه دقت کنین اخر صدا صدای یه موجود عجیب هست که ناله میکنه وصدایی که انگار زوزه باد است.??

6. جالبه…