بیگ بنگ: نظریه جدید دانشمندان نشان می‌دهد ویژگی‌هایی که به انسان اجازه داده‌اند با شرایط آب‌وهوایی و زیست محیطی مختلف منطبق و ماندگار شود، به تدریج و در زمانهای مختلف در آفریقا تکامل( فرگشت ) یافته‌اند.

این جمجمه های فسیلی انسان ماقبل دوره ارکتوس و انسان هوموارکتوس را نشان می دهد، که این تحقیقات از روی آنها انجام شده است.
این جمجمه های فسیلی انسان ماقبل دوره ارکتوس و انسان هوموارکتوس را نشان می دهد، که این تحقیقات از روی آنها انجام شده است.

مدتها تصور می‌شد که بسیاری از ویژگی‌های منحصربفرد بشر از گونه انسان (هومو) بین 2.4 تا 1.8 میلیون سال قبل در آفریقا نشات گرفته و محققان بر این گمان بودند که مغز بزرگ، پاهای بلند، توانایی ساخت ابزار و دوره بلوغ طولانی‌مدت، همه با هم در زمان آغاز دودمان انسان که چمنزارهای آفریقا گسترده شده و آب‌وهوای زمین سردتر و خشکتر شد، تکامل یافته است.

اما نظریه جدید نشان می‌دهد که این ویژگیها به شکل یک بسته منفرد بوجود نیامدند، بلکه چندین جزء کلیدی که زمانی تصور می‌شد انسان را تعریف می‌کنند، زودتر از تصورات قبلی و در اجداد آسترالوپیتکوس (جنوبی‌کپی) بین سه تا چهار میلیون سال قبل تکامل یافته‌اند؛ همچنین صفات دیگر بطور قابل توجهی دیرتر به تکامل رسیدند. ریچارد پاتس، دیرین‌مردم‌شناس موسسه اسمیتسونین یک چارچوب آب‌وهوایی جدید برای تکامل انسان در شرق آفریقا ساخته که بیشتر دوره را از 2.5 تا 1.5 میلیون سال پیش به عنوان زمان بی‌ثباتی شدید آب‌وهوا و شدت متغیر فصول خشک و مرطوب سال به تصویر می‌کشد.

تحقیقات این تیم یک رویکرد نوآورانه شامل یکپارچه سازی داده های زیست محیطی دوران ماقبل تاریخ را در درک شناخت فسیل های جدید از جمله بقایای باستان شناسی و مطالعات بیولوژیکی در طیف گسترده ی پستانداران از جمله انسان) مهیا ساخت. بررسی این داده ها به رهبری تیم تحقیقاتی نشان داد که توانایی انسان های اولیه با شرایط  آب و هوایی و زیست محیطی تغییر کرد تا در نهایت اولین گونه ی انسان را قادر ساخت تا متفاوت باشد و بتواند زنده بماند ودر 1.85 میلیون سال پیش از آفریقا تا اوراسیا پیشروی کنند. اطلاعات تکمیلی در مورد این پژوهش در مجله ساینس منتشر شده است.

بیگ بنگ/ ایسنا – مطالعه بیشتر در: sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. سوالی از حضورتون داشتم: وقتی که طبق مطلبی که لینکش رو در انتها میاورم قدیمی ترین DNA انسانی کشف شده به 400 هزار سال پیش مربوط می شود، چطور در اینجا گفته می شود که صفات مشخصه کننده انسانی (از جمله مغز بزرگ و پاهای بلند و…) در بیش از یک میلیون سال قبل شکل گرفته است؟
    http://bigbangpage.com/?p=6822

    1. درود به شما، دی ان ای مربوط به انسان هومواِرکتوس (Homo Erectus) یا انسان راست‌قامت است که نخستین نمایندگان جنس انسان هستند که موفق به ترک آفریقا شدند، (هومو ارکتوس‌ها، انواع هومینیدهایی که جزء انسان‌های اولیه به‌شمار می‌آیند که از یک میلیون و هشت‌صد هزار سال پیش تا سیصد هزار سال پیش می‌زیسته‌اند) در واقع دانشمندان کهن ترین دی ان ای آنها را که مربوط به 400 هزار سال پیش بود استخراج کردند. در مطلب “انقراض های انسانی” در این مورد بیشتر توضیح دادیم.

    2. با سلام
      از روی حجم جمجمه فسیلهای بدست امده به حجم مغز میتوان پی برد. و از آناتومی اسکلت از جمله شکل لگن میتوان به راست قامت بودن رسید.
      همچنین زاویه مفاصل و نحوه قرارگیری جمجمه بر روی ستون فقرات و..نیز می‌توان به راست قامت بودن رسید.