بیگ بنگ: نظریه جدید دانشمندان نشان می‌دهد ویژگی‌هایی که به انسان اجازه داده‌اند با شرایط آب‌وهوایی و زیست محیطی مختلف منطبق و ماندگار شود، به تدریج و در زمانهای مختلف در آفریقا تکامل( فرگشت ) یافته‌اند.

این جمجمه های فسیلی انسان ماقبل دوره ارکتوس و انسان هوموارکتوس را نشان می دهد، که این تحقیقات از روی آنها انجام شده است.

مدتها تصور می‌شد که بسیاری از ویژگی‌های منحصربفرد بشر از گونه انسان (هومو) بین 2.4 تا 1.8 میلیون سال قبل در آفریقا نشات گرفته و محققان بر این گمان بودند که مغز بزرگ، پاهای بلند، توانایی ساخت ابزار و دوره بلوغ طولانی‌مدت، همه با هم در زمان آغاز دودمان انسان که چمنزارهای آفریقا گسترده شده و آب‌وهوای زمین سردتر و خشکتر شد، تکامل یافته است.

اما نظریه جدید نشان می‌دهد که این ویژگیها به شکل یک بسته منفرد بوجود نیامدند، بلکه چندین جزء کلیدی که زمانی تصور می‌شد انسان را تعریف می‌کنند، زودتر از تصورات قبلی و در اجداد آسترالوپیتکوس (جنوبی‌کپی) بین سه تا چهار میلیون سال قبل تکامل یافته‌اند؛ همچنین صفات دیگر بطور قابل توجهی دیرتر به تکامل رسیدند. ریچارد پاتس، دیرین‌مردم‌شناس موسسه اسمیتسونین یک چارچوب آب‌وهوایی جدید برای تکامل انسان در شرق آفریقا ساخته که بیشتر دوره را از 2.5 تا 1.5 میلیون سال پیش به عنوان زمان بی‌ثباتی شدید آب‌وهوا و شدت متغیر فصول خشک و مرطوب سال به تصویر می‌کشد.

تحقیقات این تیم یک رویکرد نوآورانه شامل یکپارچه سازی داده های زیست محیطی دوران ماقبل تاریخ را در درک شناخت فسیل های جدید از جمله بقایای باستان شناسی و مطالعات بیولوژیکی در طیف گسترده ی پستانداران از جمله انسان) مهیا ساخت. بررسی این داده ها به رهبری تیم تحقیقاتی نشان داد که توانایی انسان های اولیه با شرایط  آب و هوایی و زیست محیطی تغییر کرد تا در نهایت اولین گونه ی انسان را قادر ساخت تا متفاوت باشد و بتواند زنده بماند ودر 1.85 میلیون سال پیش از آفریقا تا اوراسیا پیشروی کنند. اطلاعات تکمیلی در مورد این پژوهش در مجله ساینس منتشر شده است.

بیگ بنگ/ ایسنا – مطالعه بیشتر در: sciencedaily