بیگ بنگ: هر بار که هواپیمایی سقوط می‌کند نام جعبه سیاه بر سر زبان‌ها می‌افتد، اما این جعبه سیاهی که مرتب از آن حرف می‌زنند چیست و چطور عمل می‌کند؟

جعبه سیاه هواپیما ها در حقیقت یک جعبه نارنجی رنگ است که مجموعه ای از تجهیزات الکترونیکی ضبط صدا و اطلاعات پروازی را ثبت می کند.
جعبه سیاه هواپیما ها در حقیقت یک جعبه نارنجی رنگ است که مجموعه ای از تجهیزات الکترونیکی ضبط صدا و اطلاعات پروازی را ثبت می کند.

جعبه سیاه یا ضبط‌کننده اطلاعات پرواز، دستگاهی الکترونیکی است که اطلاعات پرواز را ضبط می‌کند تا در صورت رخداد ناگواری مانند سقوط، راهگشا شوند. عموما هر هواپیما به دو نوع ضبط‌کننده اطلاعات پرواز یا همان جعبه سیاه مجهز است. دستگاه اول که نگارنده اطلاعات پرواز است، دستورالعمل‌های ارسالی به سیستم‌های الکترونیک هواپیما را ثبت می‌کند و دومی، موسوم به نگارنده صدای کابین خلبان، گفت‌وگوها، ارتباطات رادیویی و صداهای دیگر کابین خلبان را ضبط می‌کند. بعضا هر دو نگارنده در یک واحد قرار دارند. جعبه‌های سیاه که در حقیقت نارنجی روشن هستند، طوری طراحی شده‌اند که در برابر فشار و حرارت بالا مقاوم باشند و در اصل در دم هواپیما قرار دارند که احتمال صدمه مستقیم به آنها را به حداقل می‌رساند.

سرنخ هاي منتهي به هواپيماي مفقود

نگارنده ها قادر هستند سرنخ هاي خوبي را به راز مفقودي هواپيماي پرواز 370، که حدود چند ماه پيش با 239 مسافر، از مبدا کوالالامپور به مقصد بايژينگ در حرکت بود، به دست دهد. جعبه سياه قادر است پيش از اتمام باتري، تا 30 روز از عمق 20 هزار فوتي (6000 متري) سيگنال هاي رديابي زيرآبي يا پينگ از خود منتشر کند؛ 30 روزي که حالاديگر تمام شده و همه اميدها براي پيدا کردن اين جعبه رازگشا از بين رفته است.

اما پينگ هاي دريافتي هميشه از جعبه سياه نيستند. موجودات دريايي مانند نهنگ ها و صداي کشتي ها نيز ممکن است به برداشت غلط مبني بر دريافت پيام منجر شود. در ماجراي هواپيماي مالزيايي يک کشتي انگليسي موسوم به اچ.ام.اس اکو سيگنال هايي شبيه سيگنال هاي جعبه سياه دريافت کرده بود که گويا اشتباه خوانده شده بودند. فرستنده پينگ جعبه سياه فقط چند مايل برد دارد. خود جعبه سياه هم اندازه اي کوچک دارد و از آنجايي که در آب شناور نمي شود، پيدا کردنش کار خيلي سختي خواهد بود. نگارنده صداي پرواز فقط دو ساعت آخر پرواز را ضبط مي کند و پيدا کردن نگارنده اطلاعات پرواز از آنجايي که قادر به بازسازي مسير پرواز است رازهاي فراواني را براي محققان آشکار خواهد کرد.

مطالعه بیشتر در: livescience

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. با سلام،
    به نظرم این جعبه سیاه یک چیز اساسی کم دارد و آن هم مخابره ی آنلاین اطلاعاتی جمع آوری شده ی خود (یعنی همین نگارنده اطلاعات پرواز و نگارنده صدای کابین خلبان …) به یک پایگاه مخابراتی راه دور است.
    در این صورت دیگر لازم نیست کسی دنبال جعبه ی سیاه بگردد و اصلا هم لازم نیست اطلاعاتی را در خودش ذخیره کند.
    تنها کافی ست این جعبه ی سیاه قادر باشد تا آخرین لحظه اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری و به یک پایگاه مخابراتی بر روی زمین و یا در مدار زمین مخابره نماید.

  2. اون وقت امواج آب اون رو به نقاط دور افتاده میبره که انتظار پیدا کردن لاشه هواپیما اونجا نیست

    1. خوب میتونن با رد گیری خیلی سریع سیگنال ارسالی پی به موقعیت احتمالی اون ( با نهایتا چند ده متر خطا ) ببرن ! .

  3. پس اگه یه جوری طراحی بشه که روی آب هم شناور بمونه عاقلانه تر نیس ؟! .