حرکت های زمین در فضا چگونه است؟

21
6650

بیگ بنگ: اگر فکر می‌کنید که در جای خود روی زمین محکم و ثابت ایستاده‌اید دوباره فکر کنید و کمربند خود را محکم کنید زیرا شما به همراه زمین در حال حرکت و سفر هستید، نه تنها ثایت نیستید بلکه حرکت‌های مختلفی را در فضا تجربه می‌کنید، در زیر به اختصار این حرکات را شرح می دهیم.

EarthsRotation

۱) حرکت وضعی: حرکتی است که ما به دلیل چرخش زمین به دور محورش داریم. وقتی زمین در هر ۲۴ ساعت یک بار به دور خود می چرخد، هرنقطه ای روی سطحش دایره ای را در فضا طی می کند که شعاع این دایره برابر است با فاصله عمودی آن نقطه تا محور چرخش زمین. در دو قطب زمین این شعاع صفر و سرعت صفر و در استوا برابر با شعاع زمین است و بنابراین با سرعتی معادل ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت می چرخد.

۲) حرکت انتقالی زمین به دور خورشید: حرکت سالانه زمین به دور خورشید از غرب به شرق است. فاصله ای که زمین در مدت یک سال به دور خورشید که مقدار آن ۳۶۵٫۲۵۶۴ شبانه‌روز معادل ۳۶۵ شبانه‌روز و ۶ ساعت و ۹ دقیقه و ۱۰ ثانیه‌ طی می کند و حدود ۹۴۲ میلیون کیلومتر می باشد، پس سرعت زمین در مدارش به دور خورشید، ۱۰۷۵۳۵ کیلومتر در ساعت و بیشتر از سرعت حرکت سطح زمین به دور خودش است. باز هم متوجه این سرعت نمی شویم چون ما و زمین همزمان با این سرعت ، حرکت می کنیم اما اگر کسی روی سطح خورشید باشد، این سرعت را تشخیص می دهد.

۳) حرکت تقدیمی: حرکتی است که به موجب خم بودن محور زمین نسبت به مدار خود ایجاد می‌شود و در نتیجهٔ کشش گرانشی خورشید، ماه و سیاره ها بر برآمدگی استوای زمین به‌ وجود می‌آید. این جابجایی و تغییر محور دوران زمین را حرکت تقدیمی می‌نامند و هر ۲۶ هزار سال یک بار یک دایره را در آسمان تکمیل می‌کند. این حرکت به خاطر تاثیر برآیند نیروهای گرانشی وارد بر زمین است و تاثیری که از آن مشاهده می‌شود تغییر امتداد قطبین سماوی است. در حال حاضر محور چرخشی زمین تقریباً در امتداد ستاره قطبی است ولی به‌دلیل این حرکت طی ۲۶ هزار سال آینده جا به جا می شود.

۴) حرکت رقص محوری: وجود ماه به عنوان یک قمر طبیعی حرکات زمین را پیچیده می کند، این حرکت تنها یک لرزش سینوسی در مدار زمین ایجاد می‌کند. که دلیل این امر جاذبه و چرخش ماه به دور زمین است. مدار ماه نسبت به دائرهالبروج کج است؛ در نتیجه، صفحهٔ مداری آن دارای حرکت تقدیمی می‌باشد. یک چرخش، ۱۸.۶ سال طول می‌کشد و اختلالی با همین دوره تناوب در حرکت تقدیمی زمین ایجاد می‌کند. این اثر، معروف به رقص محوری، طول دائرهالبروجی را همراه با کجی دائرهالبروج تغییر می‌دهد. در اینجا محاسبات بسیار پیچیده‌تر است؛ اما خوشبختانه اختلالات ناشی از رقص محوری نسبتاً کوچک می‌باشد؛ یعنی تنها کسری از یک دقیقه قوسی.

Estructura-del-universo

۵) حرکت در کهکشان راه شیری: حرکت بعدی زمین در راه شیری میباشد، منظومه‌ی شمسی ، شامل خورشید، سیاره‌ها و همه‌ی اجرامی که تحت تاثیر گرانش خورشید قرار دارند و از جمله زمین در حال حرکت در کهکشان راه شیری هستند. همانطوری که می دانید یک سیاه چاله عظیم و شگفت انگیز در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد که خورشید و سیاراتش و البته همه ستاره های دیگر کهکشان راه شیری، به دور آن می چرخند. خورشید ما و همه خانواده اش، با سرعت متوسط ۲۲۰ کیلومتر در ثانیه هر ۲۵۰ میلیون سال یک بار به دور آن می گردند، یعنی از ۶۵ میلیون سال پیش که دایناسورها از بین رفتند ، کمی بیش از ۱٫۴ یک دایره کامل را طی کرده ایم.

۶) حرکت در خوشه کهکشانی: حرکت بعدی، حرکتی است که با زمین، خورشید و کهکشان راه شیری شریک هستیم. کهکشان ما یکی از ۳۳ عضو گروه محلی کهکشان است که در حجمی از فضا به قطر ۱۰ میلیون سال نوری پراکنده هستند. کلیه اعضای این گروه بدور مرکز ثقل آن که نقطه ای مابین کهکشان راه شیری و کهکشان آندرامدا است در حال گردش می باشند. کل گروه محلی با سرعت تقریبا ۶۰۰ کیلومتر در ثانیه به سمت جایی در ابر خوشه سنبله در حرکت است و رفتن کهکشانی از انتهای خوشه ای به انتهای دیگر آن، ۵ میلیارد سال طول می کشد.

۷) حرکت انبساط کیهان: حرکت آخر، انبساط کیهان میباشد که همه اجرام کائنات آن را به نسبت نقطه بیگ بنگ ( انفجار بزرگ) شریک اند و آن تابش میکروویو زمینه کیهانی است. به نظر می رسد که همه ما، از جمله کهکشان راه شیری با سرعت انبساط باور نکردنی که توسط ماهواره پلانک محاسبه شده با سرعت ۶۷٫۱۵ کیلومتر بر ثانیه در هر مگاپارسک در حال حرکت ایم. انبساط کیهان فقط در مقیاسهای بزرگ قابل تشخیص است و در خوشه ها و کهکشانهای نزدیک به هم تاثیر چندانی روی حرکت و ادغام کهکشانها نخواهد داشت.

انبساط کیهان به معنی افزایش فاصلهٔ متریک بین اجسام جهان با گذشت زمان است. این انبساط درونی است، یعنی به فاصلهٔ نسبی بین اجزای جهان برمی‌گردد، و به معنی حرکت اجسام به سمت فضای بیرون نیست. انبساط جهان از ویژگی‌های مهم کیهان‌شناسی نظریه بیگ بنگ است و ریاضیات آن با متریک FLRW و نظریه میدان اسکالر برای توضیح فرم شتابدار آن توصیف می‌شود. بخشی از این انبساط به خاطر اثر اینرسی است که جهان در گذشته منبسط شده‌است، و بخش دیگر به خاطر نیروی رانش ناشناخته‌ای است که شاید از یک ثابت کیهان‌شناسی یا انرژی تاریک آمده باشد. انبساط جهان به سرعت‌های بالاتر از سرعت نور می‌انجامد که برای تازه‌واردان گمراه‌کننده است.

نویسنده: سمیر  الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

برای مطالعه بیشتر : scienceblogs , Earths rotation , Earth

21 دیدگاه ها

1. اگر مسئله ی انبساط جهانی را قبول داشته باشیم پس باید فاصله ی زمین از خورشید دورتر شود ودر نتیجه زمین در حال سرد شدن وانجماد باشد نه گرم شدن توضیح دهید

• با درود، انبساط کیهان به معنی افزایش فاصلهٔ متریک بین اجسام جهان با گذشت زمان است. انبساط کیهان فقط در مقیاسهای بزرگ قابل تشخیص است و در درون منظومه ها، خوشه ها و کهکشانهای نزدیک به هم تاثیر چندانی روی حرکت، ادغام و دور شدن آنها نخواهد داشت. این انبساط فقط بر بزرگ‌ترین ساختارهای کیهان اثر می‌گذارد و با توجه به اینکه اجرام درون کهکشان ها تحت‌تأثیر گرانش کهکشان است اثر چندانی از انبساط عالم نمی‌پذیرد. گروه‌ها و خوشه‌ها نیز با گرانش درونی خود ساختارشان را در مقابل نیروی واپاشندهِ انبساط، که کهکشان‌ها را از هم دور می‌کند، تا حدّ امکان حفظ می‌کنند. اما در مقیاس‌های بزرگ‌تر آثار انبساط به‌ وضوح پیداست. اطلاعات بیشتر را در اینجا بخوانید

• دوست عزیز مسلم جان اگه مقاله رو تا اخر خوندی توضیح داده که کسترش جها در ابعاد بسیار بزرگتر قابل تشخیصه ، البته کره زمین یک جرم نا چیزه که تحت تاثیر جرم سیاره ستاره و یا قمر های اطرافش قرار داره ، زمین رو مثل یک مورچه در نظر بگیر که روی یک هنوانه است و اون هندوانه توی صدها هندوانه دیگه و همه توی یک کامیون که دارن میرن میدان تره بار اون مورچه از سیب جدا نمیشه زمین تحت تاثیر خیلی نیرو ها هست

• با سلام
      زمین در مدار به دور خورشید میجرخد و در اینده بس طولانی جذب خورشید میشود اکر حادته اَی رخ ندهد بهمین علت , قاعدتا زمین باید در حال کرم شدن باشد ولی این موارد در زمان طولانی و خود خورشید هم بتدریج سرد میشود زیرا مقدار هیدروزن ان هم محدودیت دارد

2. چرا در بعضی سایت ها امده که اگر انبساط جهانی وجود نمی داشت دیگر هیچ انسانی،موجو زنده،وکل ستاره ها وکهکشانها وجود نمی داشت واینکه وجود انبساط جهانی چه تاثیری بر وجود دنیا دارد

3. عرض ادب
    لطفا توضیح دهید فاصله سنارگان و سیارات دور دست مثل سیار ه ای که شباهت زیادی به زمین دارد و به تازگی کشف شده را به چه طریقی کشف میکنند ایا از تلسکوب یا ابزاری مشابه استفاده میشود

4. سلام و با تشکر از سایت زیباتون
    دوستان اگر بخواهیم زمانهایی که مریخ از کنار زمین رد میشود را پیدا کنیم چه منبع و چه سایتی و معرفی میکنید، یعنی در چه تاریخ هایی مریخ از کنار زمین توی مدار خودش رد میشه، همون طور که میدونید مریخ هر دو سال زمینی تقریبا طول میکشه تا یهدور به خورشد بگرده و زمین هرسال، حال این دو سیاره در هنگامی که به دور خورشید میگردند زمان هایی است که این دو از کنار هم البته در مدار خودشون از هم دیگه رد میشن، تاریخ این رد شدن ها از کنار هم و به طور دقیق میخوام، یعنی بلفرض در این بیست سال در این زمانها زمین و مریخ از کنار هم گرشتن، اگه کسی راهنمایی کنه ممنون میشم، مدیر سایت اگه شما هم معرفی کنی جایی و ممنون میشم
    با تشکر

5. لطفا بگویید روز و شب در فضا که گردشی برای زمین نیست چگونه است؟ و آیا اصلا چرا فضا با وجود نور خورشید سیاه و تاریک است؟ بازتاب نور خورشید به ماه. آیا در ماه تأثیری دارد مثل جذر و مد که از بازتاب ماه بر زمین ایجاد می شود؟

6. با سلام آقای الله وردی عزیز:
    و این حرکت در دو فصل به سمت یک قطب ودر دو فصل دیگر به سمت قطب دیگر میباشد و این نظر با توجه به ۶ماه شب و ۶ماه روز در قطب‌ها بیشتر صحیح است.
    البته برای نظر خود دلیل علمی ندارم و به صورت تجربی می‌گویم لطفا با دلیل توضیح دهید متشکرم