بیگ بنگ: استادی نیجریایی ادعا می‌کند موفق به حل معمایی شده که بیش از ۱۵۰ سال ذهن دانشمندان و ریاضیدانان جهان را به خود مشغول کرده‌است و یکی از هفت مساله لاینحل دانش ریاضیات به شمار می‌رود.

BA2WJF_2062394bبراساس گزارش تلگراف به نقل از همشهری، دكتر اوپيمي انوك از دانشگاه فدرال شهر باستاني اويه اكيتي معتقد است يكي از هفت مساله هزاره دانش رياضي را حل كرده‌ است. وي مي‌گويد توانسته راه حلي براي فرضيه ريمان بيابد،‌ فرضيه‌اي كه اولين بار توسط برنهارد ريمان رياضيدان آلماني در سال 1859 مطرح شد و در صورتي كه درستي اين راه حل به اثبات برسد، جايزه‌اي يك ميليون دلاري در انتظار انوك خواهد بود. با اين همه هنوز راه حل وي منتشر نشده‌ است.

دانشگاه فدرال در بيانيه‌اي اعلام كرد دكتر انوك گفته‌هاي ريمان را ابتدا مورد بررسي قرار داده و سپس آنها را بسط داده‌ است. وي تصورات غلطي كه در نسل‌هاي پيشين توسط رياضيدانان اعلام شده‌بود را در نظر گرفته و آنها را اصلاح كرد و مسير ارائه راه حل خود را هموار ساخت. وي همچنين نشان داد چطور مي‌توان ديگر مسائل مشابه را فرمول‌بندي كرده و به ماتريسي كه هيلبرت و پولي براي حل اين مساله پيش‌بيني كرده‌بودند دست يافت.

تصویری از دكتر اوپيمي انوك
تصویری از دكتر اوپيمي انوك

انوك نشان داده كه چطور اين راه حل‌ها در رمز‌نگاری، علوم اطلاعات كوانتومي و کامپیوترهاي كوانتومي كاربردي خواهند بود. وي پيش از اين روي پروژه‌اي براي ارائه مدل‌هاي رياضي به منظور توليد برق از صوت، رعد و سطح اقيانوس‌ها كار مي‌كرد. به گفته رابرت الدر، مهندس نرم‌افزار، نظريه پيچيده ريمان براساس مشاهده‌ ريمان از يك معادله است: تمامي مقادير موجود در معادله كه به صفر شدن نتيجه مي‌انجامند، روي يك خط قرار گرفته‌اند. هفت مساله هزاره را موسسه رياضيات كلي در ماساچوست به عنوان هفت نمونه از دشوارترين مسائل رياضي كه تاكنون حل نشده‌اند،‌ معرفي كرده‌ است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: telegraph

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. با سلام
    بنده دکتری برق مخابرات دارم از بهترین دانشگاه ایران شریف، 5 سال هست رو مساله ریمان کار می کنم به صورت مرتب از هر چیزی که تو طبیعت وجود داشته رابطه ای پیدا کردم به این مساله و متاسفانه هیچ نتیجه خاصی حاصل نشده، فهم مساله ریمان به تنهایی نیازمند هوش بسیار بالایی هست چه برسه به حلش.

  2. حل این مسئله دشواره ولی لا ینحل نیست که .
    شاید واقعا حل کرده ..که در این صورت شایان تمجید و قدر دانی فراوانه.

  3. به هر شخصی که حتی به این مساله فکر کرده است باید احترام گذاشت اما به نظر بنده همان طور که سال های گذشته هم کسانی ادعای حل این مساله و مسائل دیگر حل نشده را داشتند،این خبر هم چندان جدی نیست.مسئله ریمان به عنوان سخت ترین مسئله حل نشده تاریخ ریاضیات احتمالا هیچگاه حل نمی شود.این مسئله ای دشوارتر از اخرین قضیه فرما و حدس پوانکاره میباشد.