بیگ بنگ: آثار فسیل شده 2.1 میلیارد ساله که در گابُن کشف شده، وجود دسته‌ای از سلول‌ها را نشان می دهد که برای ایجاد موجود زندۀ تک سلولی دست به دست هم داده بودند تا به منظور یافتن محیط زیستی بهتر در میان گِل و لای به جستجو و تکاپو مشغول بود.

image e Gabonionta
بازسازی ساختارهای ریسمان مانند به نام «گابنیونتا» از فرانسویلان در گابُن. کمان‌های سفید و زرد به ترتیب به نمونه‌های ریسمان مانند و بخش‌های میکروبی اشاره دارند. الف) سطح خارجی ساختارهای صاف؛ ب) بزرگی انتهایِ ریسمان با بلور پیریت؛ پ) سطح خارجی که ریسمان سینوسی را نشان می دهد؛ ت) موقعیت لوله‌های عمودی

به گزارش بیگ بنگ، پروفسور «کرت کانیوسر» نویسنده و محقق در دانشگاه آلبرتا گفت: «حفظ آثار فسیلی نشان می دهد که موجودات زنده چندسلولی در 2.1 میلیارد سال پیش هم وجود داشته‌اند. این موجودات می توانستند برای رسیدن به منابع غذایی از جایی به جای دیگر حرکت کنند.»

فسیل‌ها در محل فرانسویل در استان هوت اوگویِ گابن یافت شده‌اند. این فسیل‌ها که بصورت ساختارهای لوله‌ای حفظ شده‌اند، 1.7 سانتی‌متر هم طول دارند و در لایه‌های رسوبی جای گرفته‌اند. فسیل‌های یافت شده نتیجه دنباله‌های موکوزی باستانی هستند که از موجودات چندسلولی مثل سلول‌های آمیب امروزی بر جای مانده‌اند.

image e Gaboniontaدیرینه‌شناسان اینطور توضیح می دهند: «تجزیه و تحلیل سه بعدی جامع با استفاده از روش عکسبرداری پرتو ایکس غیرمخرب و همچنین تاریخ نگاری شیمی و ژئومتریک نشان داد که فسیل‌ها به موجود زنده‌ای تعلق دارند که احتمالا اکثر عمرش را در آب‌های اکسیژن دار گذرانده است. لذا به اکسیژن وابسته بوده است. در کنار این ساختارهای لوله‌ای، پوسته‌های زیستی میکروبیِ فسیل شده‌ای قرار داشت که نقش چراگاه را برای این موجودات زنده ایفا میکرد.»

دکتر «ارنست چی فرو» محقق در دانشگاه کاردیف بیان کرد: «این احتمال وجود دارد که موجودات زنده‌ای که در این پدیده حضور داشتند، به جستجوی مواد غذایی و اکسیژن پرداخته‌اند. باکتری‌های موجود در بخش میان کف دریا و آب هم در تولید اکسیژن نقش داشته‌اند. در آن زمان، کف دریا محیطی آرام بوده است و پس از اولین موج رویداد اکسیژن یابی بزرگ، غنی از اکسیژن شده است. این رویداد 300 میلیون سال زودتر آغاز شد. افزایش میزان اکسیژن در این زمان احتمالا نقش بسیار مهمی در تامین انرژی لازم برای متابولیسم و توسعه این موجودات زنده چندسلولی و حتی حرکت آنها داشته است. لذا پرسشی که در نتیجه این تحقیق مطرح می شود، این است که چرا به 1.5 میلیارد سال پیشتر برمیگردیم وقتی ویژگی‌های مشابهی را در آثار سنگی می بینیم. ما چنین چیزی را تا 585 سال پیش نمی بینیم.»

lqfyjccjaqjpgبرخی از دانشمندان این گمانه را مطرح می کنند که پیدایشِ زود موجودات پیچیده به دلیل یک سری عوامل زیست محیطی باعث انقراض آنها شد. برخی دیگر هم بر این باورند که آثار فسیل شده مشابه احتمالا وجود داشته است اما حفظ نشده یا اصلا پیدا نشده‌اند. دانشمندان حق دارند با دیده تردید به این مسئله نگاه کنند. محققان گفتند: «با این حال، یکی از پارادایم‌های مربوط به فرگشت موجودات زنده چندسلولی، وفور اکسیژن است. 2.1 میلیارد سال قبل، خبری از کمبود اکسیژن در آبهای دریا نبوده است.» این تحقیق در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.