بیگ بنگ: نورانی‌ترین ستارۀ مصنوعی جهان در شهر یولیش آلمان نورافشانی‌اش را آغاز کرد. حدود ۱۵۰ لامپ هریک با قدرتی بسیار، نور خود را در خدمت تحقیقات علمی قرار داده‌اند. این خورشید می تواند انرژی تا ۱۰ هزار برابر انرژی خورشید که در سطح زمین دریافت می شود را با گرمایی تا ۳هزار درجه سانتی گراد تولید نماید.

بدنِ بیشتر مردم جهان با پایان فصل زمستان و سپری شدن هفته‌ها و ماه‌های سرد با کمبود نور خورشید روبرو می‌شود. مرکز هوا- فضای آلمان(DLR) در موسسه تحقیقات خورشیدی در یولیش سعی می‌کند راهکاری برای رفع این مشکل بزرگ و ایجاد گرما بیابد. کای ویگارت، رئیس این پروژه به طور رسمی فعالیت نورانی‌ترین ستاره مصنوعی جهان را در این مرکز اعلام کرد. انرژی ایجاد شده در این نیروگاه عظیم  تا ۳۵۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

شدت نوردهی این نیروگاه که نامش “سینلایت” است و از سال ۲۰۱۵ میلادی در مرکز فناوری شهر یولیش در غرب آلمان آماده فعالیت می‌شود، ۱۰ هزار بار بیشتر از نور خورشیدی است که به زمین می‌رسد. بودجه ساخت این نیروگاه را ایالت نورد راین وستفالن آلمان و دولت فدرال آلمان تامین کرده است. نیروگاه “سینلایت” در سالن بسیار بزرگ این نیروگاه که به رنگ سفید-نقره‌ای است، قرار دارد. در این بازتابنده سهمی شکل از لامپ های نقطه ای استفاده شده است. این لامپ ها برای تأمین انرژی خود از نور تک قدرتی که توسط آینه های سهمی شکل متمرکز و منعکس می شود استفاده شده است.

149 لامپ قوس کوتاه زنون شبیه لانه‌های زنبور در یک “کندو” کنار هم قرار گرفته و انرژی عظیمی ایجاد می‌کنند. این لامپ ها می توانند برای متمرکز کردن نور در نقاطی به اندازه ۲۰ در ۲۰ سانتی متر در ۳ اتاقک مختلف تنظیم شوند. دو اتاقک برای تأمین انرژی در اندازه ۲۲۰ kW و یک اتاقک برای تأمین حداکثر ۲۸۰ kW انرژی، ایجاد می کنند. این میزان گرمای زیاد به منظور استفاده در تحقیقاتی که در آن دانشمندان در حال ساخت سوخت های هیدروژنی از نور خورشید هستند کاربرد دارد. انرژی تامین شده از این خورشید می تواند برای سوخت هواپیماها استفاده شود؛ سوختی که در سراسر جهان آلایندگی‌اش بسیار کمتر از سوخت‌های موجود دیگر است.

این سازمان امیدوار است این خورشید مصنوعی به دانشمندان در جهت یافتن راه مطمئن برای جدا استخراج آب از اکسیژن و هیدروژن دریافتی از خورشید کمک کند. پیش از این در آزمایشگاه ها استخراج آب از اکسیژن و هیدروژن انجام شده است اما هنوز راه زیادی تا تجاری سازی این روش ها وجود دارد. کای ویگارت، رئیس این پروژه دلیل استفاده از لامپ را این گونه توضیح می‌دهد: «ما از لامپ استفاده می‌کنیم، زیرا نور لامپ بیشترین شباهت را به نور خورشید دارد.» کسانی که در این نیروگاه تحقیق می‌کنند باید فاصله ضروری با لامپ‌های موجود را رعایت کنند. حتی نور منعکس شده از دیوارهای سالن نیروگاه نیز بسیار شدید است. نور این نیروگاه سبب می‌شود فعالیت‌های شیمیایی ضروری مورد آزمایش قرار گیرند و تحقیقات با موفقیت انجام شوند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dw.com

اطلاعات بیشتر: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.