بیگ بنگ: محققان دانشگاه کرنل با قرار دادن نوعی پروتئین ضدسرطان درون لیپوزوم‌های نانومقیاس موفق به از بین بردن سلول‌های سرطانی در موش‌های آزمایشگاهی شدند. این لیپوزوم‌های کوچک نیروهای مدافعی برای مقابله برای از بین بردن سرطان هستند.

55910857c461888e118b45f2زمانی که سرطان در بدن شکل می‌گیرد اولین اتفاقی که می‌افتد این است که سلول‌های سرطانی در بدن پخش شده و به دنبال محل‌های رشد جدید می‌گردند. برای مبارزه با این اتفاق، مایکل کینگ و همکارانش از دانشگاه کرنل اقدام با استفاده از سلول‌های ایمنی بدن کردند. آنها با قرار دادن این سلول‌ها درون حباب‌های کوچک، سربازانی ساختند که می‌تواند به جنگ سلول‌های سرطانی برود.

سلول‌های مدافع بدن که با عنوان NK شناخته می‌شوند، سلول‌هایی هستند که در بدن به صورت طبیعی وجود داشته و با قرار گرفتن در نودهای لنفاوی، در انتظار سلول سرطانی هستند. در صورت وجود سلول سرطان، این سلول‌های مدافع آنها را از بین می‌برند. در سطح سلول‌های مدافع، پروتئینی موسوم به ترایل وجود دارد که روی گیرنده سلول سرطان قرار می‌گیرد و مرگ سلول سرطانی را کلید می‌زند. این تمام ماجرا نیست، سلول‌های سرطانی تمام تلاش خود را برای ضعیف نگه داشتن سلول‌های مدافع می‌کنند. به همین دلیل گاهی به قدر کافی پروتئین ترایل در سلول‌های مدافع وجود نداشته و نبرد به نفع سلول‌های سرطانی پایان می‌یابد.

t-cellsپیش از این دانشمندان سعی داشتند تا پروتئین ترایل را به بدن تزریق کنند اما این پروتئین به سرعت از بدن دفع شده و اثر چندانی ندارد. برای حل این مشکل محققان از لیپوزوم استفاده کردند که دوام بیشتری نسبت به این پروتئین در بدن دارد. پژوهشگران پروتئین ترایل را درون لیپوزوم قرار داده و روی آن آنتی‌بادی ویژه سلول‌های سرطانی را قرار دادند. این لیپوزوم‌ها بین 100 تا 150 نانومتر قطر دارند. این گروه تحقیقاتی این سیستم دارویی را به بدن موش‌هایی که دارای سرطان دستگاه گوارش بودند تزریق کردند. نتایج کاملا رضایت‌بخش بوده و سلول‌های سرطانی در این موش‌ها از بین رفته بود. پژوهشگران این پروژه از نتایج بدست آمده اظهار شگفتی کردند.

سایت علمی بیگ بنگ /منبع: biotechniques.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.