بیگ بنگ: کریسپر (CRISPR) تکنیکی برای اصلاح ژن می­باشد که به کمک آن می توان هر ناحیه از ژنوم هر گونه را با دقت بالا اصلاح کرد. از جمله ویژگی های این روش این است که می توان این عمل را بدون آسیب رساندن به سایر ژن ها انجام داد.

به گزارش بیگ بنگ، حالا اکثر ما میدانیم که اصلاح ژن کریسپر چیست، یا دست کم درباره آن شنیده ایم که میتواند به ما این توانایی را بدهد تا در DNA– رمز منبع حیات – تغییراتی ایجاد کنیم. روزی کریسپر به ما این امکان را خواهد داد تا به منظور ریشه کن کردن بیماری های ژنتیکی، ژن هایی را حذف کنیم، برای بهبود عملکرد های زیستی مختلف  ژن هایی را اضافه کنیم و یا حتی رویان انسان (یاخته رشد کننده در انسان را تا پیش از 8 هفتگی و جنینی رویان می گویند ) را به منظور ایجاد نوع کاملا جدیدی از انسان ها یا ابر انسان ها، اصلاح کنیم.

اما در ابتدا باید تحقیقات زیادی را انجام دهیم و این چیزی است که ما را به نقطة فعلی می رساند. گزارش هایی به تازگی از MIT منتشر شده است که نشان می دهند گروهی از محققان در پورتلند موفق شده اند برای اولین بار در آمریکا رویان انسان را اصلاح کنند. ژون وو، یکی از افرادی که در این پروژه نقش داشته است به MIT گفته است: « تا آنجا که من میدانم ، این نخستین مطالعة گزارش شدة این حوزه در آمریکا خواهد بود.»

به گفتة MIT، این پروژه توسط شوکهارت میتالیپوف از دانشگاه علوم و سلامت واقع در اورگن پورتلند رهبری شده است. اگرچه درحال حاضر اطلاعات چندانی در دسترس نمی باشد، منابع نزدیک به این پروژه اعلام کرده اتد که این این تحقیقات شامل تغییر DNA یک رویان تک سلولی، با استفاده از فناوری اصلاح ژن کریسپر بوده است. علاوه بر این به نظر می رسد میتالیپوف دو رکورد قابل توجه به نام خودش ثبت کرده است:

1 – او رکورد تعداد رویان های آزمایش شده را شکست.

2- او تبدیل به نخستین محققی شد که تابحال توانسته است بدون تردید ثابت کند که اصلاح ایمن ژن های معیوب که عامل بیماری های ارثی هستند، ممکن است.

این رکورد ها قابل توجه هستند زیرا با وجود این که این فناوری چند سالی است که وجود دارد، همچنان به طرز باورنکردنی ای یک ابزار جدید به شمار می رود و البته میتواند عواقب ناخواسته ای را نیز به همراه داشته باشد. به طوری که تحقیقاتی که پیشتر در مجلۀ Nature منتشر شد نشان میداد که کریسپر-کَس9 میتواند منجر به جهش های ناخواسته در یک ژنوم شود. با این حال، این مطالعات توسط گروه دیگری از محققین یک موسسه دیگر بازبینی شدند و یافته های آنها را تردید مواجه کردند. هنوز مشخص نیست که مطالعه اولیه تصحیح خواهد شد یا خیر، اما این پیشرفت به طور کامل اهمیت بررسی توسط گروه های همکار را در حوزۀ علم نشان می دهد.

در همین راستا، کاری که میتالیپوف انجام داد ما را به درک این که دقیقا چگونه کریسپر در انسان عمل می کند نزدیک تر کرد و نشان داد که می توان هم از موزاییسم(تغییراتی که نه در برخی از سلول های رویان بلکه در مقابل همه آنها ایجاد می شود) و هم از اثرات « خارج از برنامه » جلوگیری کرد.

جاده ای طولانی برای سفر

دانستن این نکته مهم است که هیچ یک از رویان ها این اجازه را نداشتند که بیش از چند روز رشد و نمو پیدا کنند و نیز این که گروه تحقیقاتی هیچگاه قصد کاشتن آنها در رحم را نداشته است. با این وجود به نظر می رسد که این موضوع ناشی از مشکلات مداوم اساسنامه باشد تا این که خود فناوری مشکلی داشته باشد. در ایالات متحده آمریکا هرگونه تلاش برای تبدیل یک رویان به یک کودک (از رویان به یک موجود کامل) توسط کنگره ممنوع شده است. در لایجۀ بودجه دپارتمان انسان و سلامت آمریکا آمده است که چنین تلاش های کلینیکی ای غدغن میباشند.

درحال حاضر، پتانسیل سیستم کریسپر-کَس9 به عنوان یک فناوری اصلاح ژن انکار ناپذیر می باشد. همانطور که پیش تر ذکر شد، این فناوری شاهد موفقیت هایی در خصوص درمان های ممکن برای سرطان و ایجاد حیوانات مقاوم در برابر بیماری بوده است و نوید یک جایگزین برای آنتی بیوتیک ها را نیز می دهد. این فعالیت های جدید به آیندۀ مورد انتظار برای کریسپر افزوده می ­شوند و نیز یک گام مهم در راه دست یابی به تولد یک انسان اصلاح شده از نظر ژنتیکی، خواهند بود.

ترجمه: امیرحسین ادیبی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه