بیگ بنگ: محققان دانشگاه هاروارد راهکار جدیدی را برای مقابله با گرمایش زمین ارائه کردند. این دانشمندان معتقدند ذرات منعکس کننده نور می توانند زمین را سرد و لایه ی ازون را ترمیم کند.

ozoneاز سال ها قبل ایده ای مطرح شده است که بر اساس آن در فرآیند مهندسی آب و هوای خورشیدی، می توان ذرات بازتابنده نور(شامل ذرات غنی از گوگرد) را به هواکره زمین وارد کرد تا پرتوهای خورشید را به فضا منعکس کنند و زمین را خنک تر سازند. اما خطرات این کار همواره مانع اقدام عملی محققان شده است. زیرا در این فرآیند اسید سولفوریک تولید می شود که موجب تخریب لایه ازون می شود.

اما محققان هاروارد با بررسی جدول تناوبی عناصر توانستند ماده ای موسوم به کلسیت را شناسایی کنند که ماده اصلی تشکیل دهنده سنگ آهک است و در فرآیندهای شیمیایی شدید با اسیدها، در هواکره به نمک های خنثی تبدیل می شود. محققان با شبیه سازی هواکره در لابراتوار ثابت کردند کلسیت قابلیت بازتاب پرتوهای خورشید را دارد و مانع تخریب لایه ازون می شود. همچنین به دلیل آن که کلسیت در صنایع کاربرد ندارد و در بسیاری از ترکیبات زمین وجود دارد، منابع عظیم و بلااستفاده ای از این ماده در دسترس است.

با وجود دورنمای امیدبخش این شیوه، محققان معتقدند برای عملی شدن این راهکار و تزریق این مواد به هواکره، تحقیقات بسیاری لازم است. برای مثال هنوز معلوم نیست باران های حاوی نمک حاصل از واکنش های شیمیایی در هواکره، چه تاثیری بر محیط زیست، اقیانوس ها و خاک زمین و از همه مهمتر در قطب ها برجای می گذارد. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتظر شده است.