بیگ بنگ: روش جدید محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد برای افزایش سریع و کارآمد طول تلومراز‌های انسان می‌تواند فرآیند پیری را معکوس کرده و راه را برای درمان بیماری‌های ژنتیکی بسیار ناتوان‌کننده هموار کند.

reverse-agingبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، رفتار سلول‌های درمان شده بسیار جوانتر از سلول‌های درمان نشده است و در تعداد زیاد در ظرف آزمایشگاه تکثیر می‌شوند. این روش که شامل استفاده از نوع اصلاح شده آران‌ای است، توانایی محققان را برای تولید تعداد زیادی از سلول‌ها جهت مطالعه یا تولید دارو ارتقا خواهد بخشید. سلول‌های پوستی که تلومرازهای آن با شیوه جدید طویل شده بودند، توانستند تا 40 برابر بیشتر از سلول‌های درمان نشده تکثیر شوند. این پژوهش ممکن است به راههای جدید برای درمان بیماری‌های ایجاد شده در اثر تلومرازهای کوتاه بینجامد.

تلومرازها، سرپوش‌های محافظ در انتهای رشته‌های دی‌ان‌ای موسوم به کروموزم‌ها هستند که ژنوم انسان در آن‌ها جای دارد. در انسان‌ جوان، طول تلومرازها حدود 8000 الی 10 هزار نوکلئوتید است. آنها پس از هر تقسیم سلولی کوتاهتر می‌شوند اما با رسیدن به یک طول بحرانی، سلول از تکثیر دست برداشته یا می‌میرد. این ساعت داخلی باعث شده که بیشتر سلول‌ها را نتوان در آزمایشگاه پرورش داده یا بیشتر از چند بار تکثیر کرد.

محققان توانسته‌اند راهی را برای افزایش طول تلومرازها تا 1000 نوکلئوتید شناسایی کرده و ساعت درونی سلول‌ها را به اندازه چندین سال انسانی معکوس کنند. آنها از آر‌ان‌ای پیام‌رسان اصلاح شده برای افزایش طول تلومرازها استفاده کردند. آر‌ان‌ای به حمل دستورالعمل‌ها از ژن‌های درون دی‌ان‌ای به کارخانجات پروتئین‌سازی سلول‌ها می‌پردازد. آران‌ای مورد استفاده در این پژوهش حاوی ترتیب کدگذاری برای TERT بود که یک ترکیب فعال از آنزیم طبیعی موسوم به تلومراز محسوب می‌شود. تلومرازها توسط سلول‌های بنیادی مانند سلولهای تولید کننده اسپرم یا تخمک جهت اطمینان از آماده بودن آنها برای نسل آینده بیان می‌شوند. اگرچه بیشتر انواع دیگر سلول‌ها به بیان سطوح بسیار پایینی از تلومراز می‌پردازند. این پژوهش در مجله FASEB منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: ibtimes , med.stanford